97. Angelika Bengtsson (Spørgsmål)
Fru president! Jag tänkte ställa samma fråga till den finske utrikesministern som jag ställde till den isländske statsministern i går. Det här året har Nordiska rådet haft fokus på Arktis, och med tanke på att vi nästa år har ett nytt fokusområde är min konkreta fråga: Hur ska ni utrikesministrar arbeta för att inte glömma bort Arktis? Det är en otroligt viktig del i vårt område, inte minst ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv. Det var ju också en stor del av ministerns anförande här. Vi har varit naiva när det gäller Rysslands och Kinas intressen i Arktis.
Hur ska ni arbeta rent konkret för att inte glömma bort det? Se detta också som en uppmaning och ett önskemål om att inte glömma bort Arktis.