Nordens dag i Sverige: En hållbar energiomställning - för ett säkert Norden
Vindkraftverk
Information
Finlands Ambassad
Stockholm
Sweden
Energisektorn spelar en helt avgörande roll när vi stärker vår civila beredskap för framtiden. Det visar inte minst det ryska anfallskriget mot Ukraina, där målen ofta är energiinfrastruktur.
När Norden bygger upp sin beredskap, bland annat inom energi, är den gröna omställningen en central del. Här finns många av svaren på de komplexa utmaningar som vår region står inför, och den gröna omställningen visar också vägen mot målet i Vision 2030, att Norden ska vara den mest hållbara och integrerade regionen 2030.
När vi ställer om vår energiförsörjning handlar det inte bara om att minska CO2-utsläpp och nå ambitiösa klimatmål, utan också om att stärka regionens oberoende, robusthet och beredskap. Just beredskap är ett prioriterat tema under Finlands och Ålands ordförandeskapsår i Nordiska ministerrådet 2025.
- Men hur kan vi gemensamt ta itu med de konkreta utmaningarna kring energisäkerhet i vår region?
- Var hittar vi lösningarna på den gröna omställningens utmaningar, och vad är Nordens styrkepositioner?
- Vem har ansvaret för att definiera och ta itu med dessa komplexa problem?
- Och hur kan vi effektivt samla resurser, erfarenhet och kunskap och omvandla dem till en gemensam färdplan?
Det är några frågor som vi ska diskutera när vi firar Nordens dag 2025.
Onsdagen den 19 mars bjuder Nordiska Ministerrådet tillsammans med Finlands Ambassad i Stockholm in till en eftermiddag/kväll där vi fokuserar på en grön, säker och robust energiomställning, stärker våra nordiska nätverk och samtidigt matar den kulturella aptiten.
Syftet med eventet är att visa på betydelsen av det nordiska samarbetet när det gäller att driva den gröna energiomställningen framåt, med särskilt fokus på Nordens beredskap.
Program:
16.00: Välkommen och introduktion / Maimo Henriksson, Finlands ambassadör till Sverige
16.10: Keynote 1: Charlotte Petri Gornitzka, landshövding i Gotlands län (tidigare generaldirektör för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Hur kan vi i Norden tillsammans tackla de ökade utmaningarna kring energiförsörjning och civilt beredskap och samtidigt säkra en robust grön omställning?
16.20: Paneldiskussion
Var hittar vi lösningarna på den gröna omställningens utmaningar, och vilka är Nordens styrkepositioner?
I panelen:
- Mats Persson, Senior Vice President, Market Intelligence and flexibility, Fortum.
- Klaus Skytte, direktör för Nordisk energiforskning.
- Martin Sangve, HR Director Hitachi Energy Sweden.
- Elin Slätmo, Senior Research Fellow, Nordregio.
17.05: Keynote 2: Åsa Pettersson, VD för Energiföretagen.
Vi blickar framåt. Vad ser vi i horisonten? På vilket sätt kan Norden bäst säkra både fossilfri energiförsörjning, hantera säkerhetsutmaningar och genomföra en grön omställning som bidrar till hela regionens robusthet i en framtid präglad av både komplexa utmaningar och enorma möjligheter?
17.15: Q&A, perspektiv från det formella nordiska samarbetet: Heléne Björklund, riksdagsledamot (S), president för Nordiska Rådet 2025 och Dan Koivulaakso, Nordiska ministerrådet, avdelningschef för Tillväxt och klimat
17.30: Kulturellt inslag / komiker Lasse Karlsson
17.45: Nordiskt mingel
Moderator: Karen Marie Sandgren, direktör och rådgivare, Nordic Energy Connection.
Arrangörer: Nordiska ministerrådet och Finlands ambassad.
Eventet är för inbjudna, men streamingen på nätet är öpppen för alla. Länk till streamingen kommer senare.
Vid frågor, kontakta: Matts Lindqvist, matlin@norden.org, 073 855 3355.