270. Henrik Møller (Hovedindlæg)

Tak for det. Det er jo egentlig lidt mærkeligt at skulle stå heroppe på præsidiets vegne og anbefale, at vi ikke siger ja til Socialdemokratiets forslag, i og med at jeg sådan helt grundlæggende mener, at det faktisk måske egentlig er en meget god idé. Det, jeg synes er centralt, er det fokus, som jeg synes vi både de senere år, men også her på sessionen har været i stand til at understrege, nemlig at hvis vi skal have en folkelig opbakning til det her nordiske samarbejde, bliver vi også nødt til at kigge på noget af det, der berører folk i deres dagligdag. Og rigtig meget af det, der berører folk i deres dagligdag, er de grænsehindringer, som de bliver udsat for. Derfor synes jeg, det er godt, at det har fyldt så meget også her på sessionen, og at der fra vores forsamling her, synes jeg, er et meget, meget stort ønske om, at man også i de nationale parlamenter arbejder lidt grundigere med det her. En af de ting, der står i motivationen for ikke at oprette et udvalg, er jo, at man anbefaler de enkelte landes parlamenters fagudvalg - ikke kun ministrene, men også fagudvalgene - rent faktisk at drøfte det, når der er noget, som er med til at skabe nogle begrænsninger i forhold til det her. 

Set fra Socialdemokratiets side er vi jo der, hvor vi ved, at man skal vælge sine kampe med omhu, og her erkender vi at der ikke var særlig mange, der var interesserede i den her løsning med et decideret udvalg. Derfor skal jeg på præsidiets vegne anbefale, at vi ikke går videre med det her ellers glimrende forslag.  

Tietoja

Puheen numero
270
Laji
Hovedindlæg
Henkilö
Tila
Waiting for transcription
Päivämäärä