271. Kjell-Arne Ottosson (Indlæg)
President och kära vänner! Tanken bakom förslaget är kanske god, men jag är glad att presidiet har landat i den slutsats man har landat i. Arbetet med att riva ned gränshinder, inte bygga nya gränshinder, ska genomsyra allt arbete vi gör och inte bara hänvisas till ett utskott. Då blir nämligen risken ännu större för att vi fortsätter med det som jag tycker är ett otyg, det vill säga att vi driver frågor i Nordiska rådet som inte har något med nordisk nytta att göra. Det handlar bara om att driva en egen ideologi: Får vi inte igenom det på hemmaplan kör vi det ett varv i Nordiska rådet i hopp om att få upp det!
Jag hoppas att vi kan komma bort från detta och att vi vet och tänker på varför vi faktiskt sitter här. Vad är det som ger Nordiska rådet dess existensberättigande? Jo, det är att vi jobbar med att montera ned gränshinder och att vi får Norden till världens mest hållbara och integrerade region till 2030. Ska vi göra det kan vi inte samla frågorna om gränshinderarbete i ett utskott. Då måste det genomsyra allt arbete, och vi i vår tur måste påverka alla våra politiker på hemmaplan. Annars kommer vi aldrig att nå målet. Därför har presidiet landat klokt, Henrik.