Guldimund

Valokuvaaja
Laura Bisgaard Krogh
Guldimund on ehdolla Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2026 musiikkipalkinnon saajaksi teoksellaan ”Jeg venter i lyset”.

Guldimundina tunnettu säveltäjä, laulaja ja lauluntekijä Asger Nordtorp Pedersen on noussut nopeasti yhdeksi tanskalaisen musiikin rakastetuimmista ja omaleimaisimmista äänistä.  

Hän teki läpimurron vuonna 2021 ilmestyneellä albumilla Dem vi plejede at være, jota seurannut Jeg venter i lyset (2023) vei hänet loppuunmyydyille kiertueille ja hittilistojen kärkeen.  

Guldimund vangitsee kuulijan pelottomalla rehellisyydellä ja kiehtovalla melodiamaailmalla, jota ympäröivät monimutkaiset sovitukset ja omaperäiset äänimaisemat. Näin hän tuo epätavanomaiset popkappaleet osaksi valtavirtaa. Guldimundin musiikki viettelee ja liikuttaa – ennen kaikkea kielellisesti ja aiheiltaan, jotka vaihtelevat haavoittavasta rakkaustarinasta latautuneeseen kohtaamiseen perheoikeudessa. Sävellykset sisältävät elementtejä useista genreistä, kuten folkista, jazzista, indiepopista ja kirkkomusiikista. Guldimund haastaa rajoja sen suhteen, miten popkappale voidaan rakentaa sekä klassisilla jousilla rakennetun biitin että elektronisten elementtien varaan. Eri äänet ja melodialinjat risteävät ja yhdistyvät taianomaisesti uusiksi merkityksiksi, ja poplaulut ovat hänen tuotannossaan rinta rinnan kirkkouruille tehdyn teoksen kanssa.