Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon saaja 2025

Valokuvaaja
Virginie Surdej
Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2025 elokuvapalkinnon saa färsaarelainen elokuva ”Seinasta paradís á jørð” (”The Last Paradise on Earth”), jonka on ohjannut Sakaris Stórá. Käsikirjoituksesta vastaavat Sakaris Stórá, Mads Stegger ja Tommy Oksen ja tuotannosta Jón Hammer. Elokuva on tanskalais-färsaarelainen yhteistuotanto.

Palkintolautakunnan perustelu

Tarina vangitsee maltillisella mutta rohkealla näkemyksellään yksinäisen saarielämän syvimmän olemuksen. Kyse paljon muustakin kuin vain lähtemisestä tai jäämisestä – niiden lisäksi pureudutaan henkilökohtaiseen suruun, henkiseen lamaantumiseen ja ekokriisin akuutteihin haasteisiin. Kun päähenkilö Kárin äiti kuolee, hänen perheeltään katoaa sekä suunta että myötätunto. Kalakantojen ehtyminen taas vihjaa hienovaraisesti, että maaemonkaan asiat eivät ole hyvin. Elokuva korostaa runollisten kontrastien – kuten meressä vapaasti uivien naisten ja tehtaan herkeämättömän rytmin – avulla perustavaa tarvetta palauttaa yhteys luontoon.

Tarina ei nojaa dramaattisiin juonenkäänteisiin, vaan paljastaa hienovireisesti hiljaisen mutta väkevän kamppailun selviytymisen ja perhesuhteiden puolesta. Elokuva on färsaarelaisen – ja pohjoismaisen – elokuvan virstanpylväs. Tästä on kiittäminen huikeaa kuvausta, vangitsevaa musiikkia ja nuorten kykyjen upeita roolisuorituksia, jotka he tekevät kokeneiden näyttelijöiden tuella.

Ensimmäistä kertaa voimme ylpeänä toivottaa Färsaaret lämpimästi tervetulleeksi tähän arvostettuun pohjoismaiseen kilpailuun. Onnittelut merkittävästä saavutuksesta!