Elina Vähälä

Valokuvaaja
Elina Simonen
Elina Vähälä – Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinnon ehdokas 2025

Elina Vähälä (s. 1975) kuuluu suomalaisten viulistien kansainväliseen kärkikaartiin. Vähälä on tunnettu jo vuosikymmenten ajan muusikkona, jonka elävä musisointi ja ainutlaatuiset tulkinnat ihastuttavat kuulijoita yhä uudelleen. Vähälän soitolle on omaleimaista sen kaunis sointi ja tasaisen korkea laatu – soitti hän sitten orkesterin solistina tai osana kamarikokoonpanoa. Suomalaista soittotaitoa Vähälä on pitänyt esillä konsertoimalla säännöllisesti erityisesti Yhdysvalloissa, mutta hän on esiintynyt laajalti myös Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. 

Vähälän laaja ohjelmisto on jo uran alkuajoista lähtien tavoitellut tasapainoa rakastettujen klassikoiden ja kiehtovien uutuuksien välillä. Klassis-romanttisten perusteosten, kuten Joseph Haydnin, Jean Sibeliuksen, Johannes Brahmsin ja Karol Szymanowskin konserttojen, lisäksi Vähälä paneutuu pieteettisesti oman aikamme teoksiin. Hän on kantaesittänyt ja levyttänyt esimerkiksi Kalevi Ahon, Aulis Sallisen ja Jaakko Kuusiston konsertot. John Coriglianon konserton The Red Violin hän esitti ensimmäisenä Pohjoismaissa. Vähälä on myös tunnettu kamarimuusikko suomalaisilla ja ulkomaisilla kamarimusiikkifestivaaleilla. Hän on levyttänyt kamarimusiikkia muiden muassa hollantilaisen kontrabasisti Niek de Grootin kanssa. 

Viulistina Vähälä ymmärtää olevansa osa vuosisataista jatkumoa. Pedagogina ja festivaalijohtajana hänelle onkin tärkeää raivata tietä ja antaa mahdollisuuksia myös tuleville sukupolville. Vähälä kuuluu perustajajäseniin vuonna 2009 aloittaneessa Jousiakatemiassa, joka on suunnattu erityislahjakkaille lapsille ja nuorille. Vuodesta 2019 hän on toiminut Wienin musiikin ja esittävän taiteen yliopiston professorina. Näiden lisäksi Vähälä on toiminut useiden kansallisten ja kansainvälisten musiikkikilpailujen tuomaristossa, ja vuonna 2022 hän otti vastaan jo yli 40 vuotta yhtäjaksoisesti järjestettyjen Naantalin Musiikkijuhlien taiteellisen johtajan tehtävät.