Pohjoismaiden neuvostolta vahvaa tukea Grönlannille

31.03.25 | Uutinen
Grønland
Valokuvaaja
Ken Mathiasen, Unsplash
Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajisto ilmaisee vahvan ja ehdottoman tukensa Grönlannin kansalle ja sen luovuttamattomalle oikeudelle päättää itse omasta maastaan ja tulevaisuudestaan. Tämä on kansainvälisen oikeuden perusperiaate, josta ei voida poiketa. 

Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajisto on tänään 31. maaliskuuta 2025 hyväksynyt seuraavan julkilausuman:

Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajisto ilmaisee vahvan ja ehdottoman tukensa Grönlannin kansalle ja sen luovuttamattomalle oikeudelle päättää itse omasta maastaan ja tulevaisuudestaan. Tämä on kansainvälisen oikeuden perusperiaate, josta ei voida poiketa.  

Pohjoismaiden neuvoston presidentti totesi 15. tammikuuta 2025, että Grönlannin tulevaisuudesta päättää Grönlannin kansa. Tänään toistamme tämän viestin entistä painokkaammin. Grönlanti on tärkeä osa pohjoismaista perhettä ja pohjoismaista yhteistyötä. 

Grönlanti ja Tanska kuuluvat Färsaarten kanssa samaan kuningaskuntaan, ja ne ovat Yhdysvaltojen läheisiä liittolaisia. Grönlanti ja Tanska ovat toistuvasti ilmoittaneet haluavansa vahvistaa Yhdysvaltojen kanssa tehtävää yhteistyötä, joka liittyy arktisen alueen turvallisuuteen ja muihin osa-alueisiin.

Kaikki Pohjoismaat ovat nyt Naton jäseniä, ja niillä kaikilla on vahvat turvallisuus-, kulttuuri- ja taloussuhteet Yhdysvaltoihin. Monien yhdysvaltalaisten ja pohjoismaalaisten välillä on lisäksi vahvoja sukulaisuussuhteita. 

Teemme voitavamme vahvistaaksemme yhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa, mutta yhteistyön on perustuttava kansakuntien alueellisen koskemattomuuden, suvereniteetin ja demokraattisten periaatteiden kunnioittamiseen.

 

Pohjoismaiden neuvosto on Pohjoismaiden parlamenttien virallinen yhteistyöelin. Neuvosto perustettiin vuonna 1952, ja siihen kuuluu 87 valittua jäsentä Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Islannista, Ahvenanmaalta, Färsaarilta ja Grönlannista.