Uusi hanke vahvistaa arktisten yhteisöjen kriisinkestävyyttä
Arktiset yhteisöt kohtaavat yhä useammin yhdistelmähaasteita, jotka johtuvat ilmastonmuutoksesta, infrastruktuurivajeista ja hätätilavalmiuteen liittyvistä puutteista. Arktisen alueen kaupunginjohtajista koostuva Arctic Mayors’ Forum -verkosto pyrkii nyt vastaamaan haasteisiin hankkeella ”Enhancing Northern Connectivity”. Sen tavoitteena on vahvistaa pohjoisten yhteisöjen kriisinkestävyyttä tuomalla yhteen kuntapäättäjiä, alkuperäiskansojen järjestöjä, tutkijoita ja paikallisia kumppaneita sekä luomalla foorumeita yhteistyölle ja yhteiselle oppimiselle.
”Arktiset yhteisöt joutuvat jo nyt kohtaamaan ja hallitsemaan maastopaloja, tulvia ja muita kriisejä. Yhteistyön avulla voimme kuitenkin kehittää hyviä käytäntöjä ja varmistaa, ettei kenenkään tarvitse keksiä pyörää uudelleen”, sanoo Arctic Mayors’ Forumin pääsihteeri Patti Bruns.
Arctic Mayors’ Forumin vetämä hanke kestää maaliskuuhun 2027, ja sen kumppaneina ovat muun muassa Nordregio, Pohjois-Amerikan ja arktisen alueen puolustus- ja turvallisuusverkosto (NAADSN), nuoriso-ohjelma KRK-INUA ja Harvard Arctic Initiative. Hankkeen rahoittajana on Pohjoismaiden ministerineuvoston läntinen kumppanuusohjelma.
”Yhteiskuntaturvallisuus on Pohjoismaiden hallituksilla päällimmäisenä mielessä etenkin näinä epävakaina aikoina. Mikään valtio ei voi yksinään rakentaa kriisinkestävää yhteiskuntaa. Pohjoismaiden ministerineuvosto edistää yhteisiä poliittisia painopisteitä ja pohjoismaisen lisäarvon tuomista kansalliseen varautumistyöhön. Se on meille keskeinen poliittinen prioriteetti”, sanoo Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann. Hän korostaa myös ihmislähtöistä lähestymistapaa:
”Kun työhön lisätään North-to-North-näkökulma, Pohjoismaiden ja Pohjois-Amerikan arktiset kunnat voivat oppia toisiltaan ja olla siten paremmin varautuneita muuttuvan maailman kriiseihin.”
Hankkeessa yhdistyvät osallistavat suunnitteluprosessit sekä paikalliset kokemukset ja tieteelliset tulokset, joilla pyritään parantamaan digitaalisia yhteyksiä ja sosiaalisia verkostoja. Hankkeen päätavoitteena on auttaa yhteisöjä ennakoimaan kriisejä – olipa kyse maastopaloista, tulvista tai ikiroudan sulamisesta – ja reagoimaan niihin keskinäisen oppimisen pohjalta sen sijaan, että kaikki toimisivat erillään. Työn ytimessä on yhteisöjen voimaannuttaminen: kunnanjohtajat, alkuperäiskansojen edustajat, nuoret ja pelastushenkilöstö osallistuvat työpajoihin, digitaaliseen vuorovaikutukseen ja yhteissuunnitteluun, joiden tavoitteena on luoda yhdessä käytännön varautumisstrategioita. Hankkeen tuotoksina on politiikkasuosituksia, varautumisen työkalupakki ja validoituja menetelmiä, jotka tukevat paikallista varautumissuunnittelua. Kaikki tuotokset suunnitellaan siten, että yhteisöt voivat käyttää niitä sellaisinaan.
Pohjoismaiden arktinen yhteistyöohjelma (Nordic Arctic Programme) on vuodesta 1996 lähtien vahvistanut pohjoisten alueiden välistä yhteistyötä, kriisinkestävyyttä ja kansalaisyhteiskuntaa koko Arktiksella sekä auttanut yhteisöjä sopeutumaan ja kukoistamaan nopean ekologisen ja sosiaalisen muutoksen keskellä. Uusi ”Enhancing Northern Connectivity” -hanke painottaa yhteisötason yhteistyötä ja tietämyksen jakamista ja heijastaa siten Pohjoismaiden ministerineuvoston pitkäaikaista sitoutumista kestävään ihmisten väliseen yhteistyöhön arktisella alueella.