Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon saaja 2025
Palkintolautakunnan perustelu
Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2025 ympäristöpalkinnon teemana on kansalaisyhteiskunnan panos ympäristötyöhön – toiminta, joka aktivoi väestöä edistämään vihreää siirtymää. Grønne Nabofællesskaber -kansanliike on vahvasti juurtunut paikallisyhteisöihin, ja se kumpuaa ihmisten halusta toteuttaa kestävää elämäntapaa edistäviä toimia ja kehittää siten yhteisöllisyyttä naapureiden kanssa. Kyse on aidosti ruohonjuuritason toiminnasta, johon on helppo osallistua. Esimerkkeinä ovat yhteiset illalliset, kirpputorit tai pienet puunistutushankkeet naapurustojen viherryttämiseksi. Yhteisöllisyys antaa kollektiiviselle toiminnalle kasvot – toiminta on tärkeää sinulle, koska se on tärkeää naapurillesi.
Kansanliike tekee ilmastomyönteisen ja kestävän elämäntavan edistämisestä helpompaa ja hauskempaa. Liike on poikinut vain muutamassa vuodessa yli 300 Grønne Nabofællesskaber -ryhmää, joissa on mukana yli 30 000 aktiivista osallistujaa Tanskassa ja nyt myös Saksassa ja Norjassa. He eivät kutsu itseään aktivisteiksi vaan ”praktivisteiksi”.
Grønne Nabofællesskaber on kansanliike, joka voidaan mukauttaa mihin tahansa naapurustoon, koska paikalliset asukkaat asettavat itse omat tavoitteensa ja päättävät, millaisen yhteisön he haluavat perustaa.
Grønne Nabofællesskaber on perustanut vuotuisen Ilmastotoimintapäivän, joka kokosi vuonna 2025 yhteen 250 000 tanskalaista. Tapahtuma lisää yhteiseen toimintaan liittyvää ylpeyttä, näkyvyyttä ja toivoa. Vihreissä naapurustoyhteisöissä mukana olevat ihmiset ovat vähentäneet hiilidioksidipäästöjään huomattavasti enemmän kuin tanskalaiset keskimäärin, mikä ilmenee Kööpenhaminan yliopiston Quentin Gaussetin ja Camilla Nielsen-Englystin tulevasta tutkimuksesta.
Ilmastokriisin ja ekokriisin ratkaiseminen edellyttää kansalaisten laajaa tukea.
Grønne Nabofællesskaber on osoittanut, että työhön sitoutuminen voi olla sekä hauskaa että palkitsevaa. Vihreiden naapurustoyhteisöjen avulla voitaisiin vahvistaa ympäristötyötä kaikissa Pohjoismaissa, koska ne aktivoivat kansalaisia käytännössä toimenpide ja yhteisö kerrallaan.