Vinner av Nordisk råds miljøpris 2025
Juryens motivering
Temaet for Nordisk råds miljøpris 2025 er Sivilsamfunnets grønne bidrag. Et initiativ som engasjerer befolkningen i den grønne omstillingen. Grønne Nabofællesskaber er dypt forankret i lokale samfunn og bygger på menneskers vilje til å dyrke fellesskap med naboene sine gjennom aktiviteter som fremmer en bærekraftig livsstil. Aktivitetene foregår genuint på grasrotnivå og er lette å delta i, for eksempel felles middager, loppemarkeder eller treplantingsprosjekter i liten skala for å skape grønnere omgivelser. Fellesskapsaspektet gir de kollektive innsatsene virkelige ansikter – det er viktig for deg siden det er viktig for naboen din.
Bevegelsen gjør det både enkelt og morsomt å engasjere seg i en mer klimavennlig og bærekraftig livsstil. På bare noen år har bevegelsen vokst til over 300 Grønne Nabofællesskaber-grupper med mer enn 30 000 aktive deltakere i Danmark og nå også i Norge og Tyskland. De kaller seg selv “ikke aktivister, men praktivister”.
Grønne Nabofællesskaber er en bevegelse som kan tilpasses til et hvilket som helst nabolag, ettersom de lokale beboerne bestemmer sine egne mål og hvilken type gruppe de vil skape.
Grønne Nabofællesskaber har tatt initiativ til den årlige “klimahandlingsdagen”, som i 2025 samlet 250 000 dansker. Arrangementet skaper stolthet, synlighet og håp for kollektive handlinger. Deltakere i Grønne Nabofællesskaber har redusert CO2-utslippene sine betydelig mer sammenlignet med den danske befolkningen generelt, ifølge en kommende studie av Quentin Gausset og Camilla Nielsen-Englyst ved Københavns universitet.
Både klimakrisen og krisen for biologisk mangfold krever et bredt engasjement fra allmennheten.
Grønne Nabofællesskaber har vist at engasjement kan være både morsomt og givende. Bevegelsen kan styrke miljøarbeidet i hele Norden ved å aktivere innbyggerne praktisk – én handling og ett samfunn om gangen.