Vinnaren av Nordiska rådets miljöpris 2025
Juryns motivering
Temat för Nordiska rådets miljöpris 2025 är Civilsamhällets gröna bidrag. Ett initiativ som engagerar befolkningen i den gröna omställningen. Grønne Nabofællesskaber är djupt förankrade i lokala samhällen och bygger på människors vilja att odla gemenskap med sina grannar genom aktiviteter som främjar en hållbar livsstil. Aktiviteterna sker genuint på gräsrotsnivå och är lätta att delta i, till exempel gemensamma middagar, loppmarknader eller småskaliga trädplanteringsprojekt för att skapa grönare omgivningar. Gemenskapsaspekten ger de kollektiva insatserna verkliga ansikten – det är viktigt för dig eftersom det är viktigt för din granne.
Rörelsen gör det både enkelt och roligt att engagera sig i en mer klimatvänlig och hållbar livsstil. På bara några år har rörelsen vuxit till över 300 Grønne Nabofællesskaber-grupper med mer än 30 000 aktiva deltagare i Danmark och nu även i Norge och Tyskland. De kallar sig själva "inte aktivister utan praktivister”.
Grønne Nabofællesskaber är en rörelse som kan anpassas till vilket grannskap som helst, eftersom de lokala invånarna bestämmer sina egna mål och avgör vilken typ av grupp de vill skapa.
Grønne Nabofællesskaber har tagit initiativ till den årliga ”klimathandlingsdagen” som 2025 samlade 250 000 danskar. Evenemanget skapar stolthet, synlighet och hopp för kollektiva handlingar. Deltagare i Grønne Nabofællesskaber har minskat sina CO2-utsläpp betydligt mer jämfört med den danska befolkningen i allmänhet, enligt en kommande studie av Quentin Gausset och Camilla Nielsen-Englyst vid Köpenhamns universitet.
Såväl klimatkrisen som krisen för biologisk mångfald kräver ett brett stöd från allmänheten.
Grønne Nabofællesskaber har visat att engagemang kan vara både roligt och givande. Rörelsen kan stärka miljöarbetet i alla nordiska länder genom att praktiskt aktivera medborgarna – EN handling och ETT samhälle i taget.