Kulttuuriministerineuvoston (MR-K) lausunto Ukrainan kulttuuriperinnön suojelemisesta

21.06.22 | Julkilausuma
Oslossa 4. toukokuuta 2022 kokoontuneet Pohjoismaiden kulttuuriministerit ilmai-sevat syvän huolensa Ukrainan sodan seurauksista.

Tietoja

Adopted
04.05.2022

Pohjoismaiden kulttuuriministerit tuomitsevat meneillään olevan sodan ja sen, miten Venäjä loukkaa Ukrainan suvereniteettia.

Pohjoismaiden kulttuuriministerit kehottavat suojelemaan kulttuuriperintöä siten kuin ilmenee Kulttuuriomaisuuden suojelemista aseellisen selkkauksen sattuessa koskevasta Unescon vuoden 1954 yleissopimuksesta (”Haagin sopimus”) ja sen kahdesta pöytäkirjasta sekä tukevat Unescon lausuntoa kulttuuriperinnön suojelemisesta.

Pohjoismaiden kulttuuriministerit korostavat velvollisuutta kunnioittaa Unescon vuoden 1970 yleissopimusta kulttuuriomaisuuden luvattoman tuonnin, viennin ja omistusoikeuden siirron kieltämiseksi ja ehkäisemiseksi.

Pohjoismaiden kulttuuriministerit kehottavat Pohjoismaiden museoita tukemaan ICOMin museotyön eettisiä sääntöjä kulttuuriesineillä käytävän luvattoman kaupan torjumiseksi.

Pohjoismaiden kulttuuriministerit antavat tunnustusta pohjoismaisten kulttuuritoimijoiden ja -instituutioiden sitoutumisesta akuutin suojelu- ja säilytystuen tarpeen selvittämiseen ja pohjoismaisten museoliittojen yhteisestä kehotuksesta kulttuuriperinnön kunnioittamiseksi.

Pohjoismaiden kulttuuriministerit korostavat, että sananvapaus, taiteen vapaus, lehdistönvapaus ja tiedonvälityksen vapaus ovat hyvin toimivan demokratian perusperiaatteita.

Pohjoismaiden kulttuuriministerit korostavat tarvetta suojella alueella työskenteleviä toimittajia, jotta he voivat tehdä vapaata, riippumatonta ja puolueetonta uutisointia myös sodan aikana YK:n päätöslauselman 2222 (2015) mukaisesti.