EU vaatii turvallista verkkoasiointia yli maarajojen – Pohjoismaat ja Baltian maat tiennäyttäjinä

29.01.26 | Uutinen
A man standing in front of a screen with the text NOBID Seminar 2026.

André Jamholt was moderating the NOBID seminar 2026, arranged in Copenhagen.

Valokuvaaja
Sara Landqvist/norden.org

André Jamholt juonsi Kööpenhaminassa järjestetyn NOBID-hankkeen vuosiseminaarin.

NOBID, NOBCCS ja IdM ovat avainasemassa, kun rajat ylittävä sähköinen tunnistaminen pyritään toteuttamaan eIDAS-asetuksen mukaisesti. Menikö yli hilseen? Ei hätää, otetaan uusiksi. Lyhyesti sanottuna kyse on digitaalisen elämäsi helpottamisesta.

Kaikkien EU-maiden on tarjottava kansalaisilleen jouluun mennessä vähintään yksi EU:n hyväksymä digitaalinen identiteettilompakko. Se mahdollistaa digitaalisen henkilöllisyystodistuksen ja muiden sähköisten ns. attribuuttitodistusten, kuten ajokortin, tutkintotodistusten ja yritystietojen, säilyttämisen ja käytön Euroopassa yli maarajojen.

Monet pitävät digitaalista identiteettilompakkoa eurooppalaisena haasteena. Pohjoismaiden ministerineuvosto taas näkee sen pohjoismais-balttilaisena mahdollisuutena. Nyt meillä on tilaisuus määrittää lähtötaso ja näyttää tietä sen sijaan, että vain noudattaisimme vaatimuksia. Miksi näin? Koska tiedämme, että se on kansalaisillemme erittäin tärkeää.

Karen Ellemann, Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri

Tulevat haasteet

Kööpenhaminassa pidettiin tammikuun lopussa Nordic Baltic eID -hankkeen (NOBID) vuosiseminaari. Pohjoismaiden ja Baltian maiden viranomaisten ja yritysten edustajat muistuttivat seminaarissa, että EU:n yhteisen digipalveluympäristön toteuttaminen ei etene yhtä latua. 

Maiden on esimerkiksi pystyttävä jakamaan toisilleen riittävästi tietoa, joka mahdollistaa kansalaisten tunnistamisen, ja tekemään sen turvallisesti. Tätä kutsutaan henkilöllisyyden linkittämiseksi (IdM). Maiden on myös otettava käyttöön sertifiointijärjestelmä, jolla taataan identiteettilompakoiden teknisten ratkaisujen turvallisuus ja luotettavuus. Tämän lisäksi tekninen ja lainsäädännöllinen kehitys etenevät samanaikaisesti, joten myös tavoitteet ovat liikkuvia. 

Hyvä uutinen on se, että Pohjoismaiden ja Baltian maiden digitalisaatioministerit ovat yhdessä päättäneet hoitaa homman kotiin. Poliittisesta tahdosta on konkreettisena esimerkkinä Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittama NOBID-hanke, jossa keskitytään sekä henkilöllisyyden linkittämiseen että sertifiointijärjestelmiin (NOBCCS).

NOBID-hankkeen päätavoitteena on antaa alueen kansalaisille mahdollisuus käyttää kotimaansa sähköistä tunnistusvälinettä toisen Pohjoismaan tai Baltian maan digitaalisissa palveluissa. Käytön keskeisenä edellytyksenä on henkilöllisyyden linkittäminen. NOBID-työ on merkityksellistä kaikille, jotka ovat esimerkiksi työskennelleet ulkomailla ja haluavat tarkastella eläketietojaan kyseisessä maassa.

Nils Inge Brurberg, NOBID-hankkeen päällikkö, Norjan digitalisaatiovirasto

NOBID-työ nojaa Pohjoismaiden ja Baltian maiden digitalisaatioministerien julkilausumaan, jonka mukaan ministerit ovat ”sitoutuneet varmistamaan, että alueemme säilyttää asemansa julkisen sektorin digitalisaation edelläkävijänä ja on maailman digitaalisesti integroitunein alue vuoteen 2030 mennessä”.