Japaniin perustetaan maailmannäyttelyn tuloksena uusi pohjoismainen kauppakamari

15.10.25 | Uutinen
Valokuvaaja
Mikael Kelk/norden.org
Japanin viisi pohjoismaista kauppakamaria – Islannin, Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan kauppakamarit – ovat ylpeitä voidessaan ilmoittaa virallisesti uuden Nordic Kansai Business Alliancen (NKBA) perustamisesta. Uuden aloitteen tarkoituksena on vahvistaa pohjoismaisten ja japanilaisten yritysten yhteistyötä ja luoda kestävää kasvua. Taustalla on Osakan EXPO 2025 -maailmannäyttelyn onnistunut pohjoismainen paviljonki ja sen antama noste.

Maailmannäyttelyn pohjoismaisen paviljongin kuusi kuukautta jatkunut toiminta päättyy nyt. Samalla käynnistyy kuitenkin Pohjoismaiden uusi kansainvälinen yhteistyö, joka on konkreettinen tulos maailmannäyttelyssä annetusta yhteisestä panoksesta liiketoiminnan edistämiseen. Pohjoismaisen paviljongin yhteistyökumppanina ollut Pohjoismaiden ministerineuvosto on juuri julkistanut tämän Nordic Kansai Business Alliancen:

– Pohjoismaiden paviljonki Osakan EXPO 2025 -maailmannäyttelyssä on ollut upea osoitus maiden tiiviistä yhteistyöstä. Olen ylpeä siitä, että pohjoismais-japanilainen yhteistyö kehittyy myös elinkeinosektorilla Nordic Kansai Business Alliancen kautta. Uuden aloitteen ansiosta maamme voivat jatkaa yhteistyötä täällä Kansain alueella, rakentaa pohjoismaista liiketoimintayhteisöä ja auttaa japanilaisyrityksiä löytämään uusia kumppanuuksia Pohjoismaista, sanoo Suomen opetusministeri ja pohjoismaisen yhteistyön ministeri Anders Adlercreutz.

– Pohjoismaiden ministerineuvoston tehtävänä on varmistaa, että pohjoismaisilla yrityksillä on parhaat mahdolliset edellytykset luoda ja kehittää globaaleja yhteistyösuhteita. EXPO 2025:n pohjoismainen paviljonki ja sen tuloksena syntynyt uusi kauppakamari ovat osoituksia yhteisen panostuksen voimasta. Uusi kauppakamari luo pohjoismais-japanilaista lisäarvoa täällä Kansain alueella, toteaa Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann. 

Verkostojen ja luottamuksen kehittämistä

Maailmannäyttelyn pohjoismaisessa paviljongissa on järjestetty huhtikuisten avajaisten jälkeen yli 200 elinkeinoelämän tapahtumaa, ja siellä on vieraillut yli 1,6 miljoonaa kävijää. Vaikuttavat luvut ovat osoitus Pohjoismaiden ja Pohjoismaiden ministerineuvoston vahvasta yhteistyöstä, jossa kukin osapuoli tuo ainutlaatuiset vahvuutensa yhteiselle foorumille. Näiden toimien ansiosta pohjoismaiset yritykset ja organisaatiot ovat laajentaneet verkostojaan ja luoneet hyviä suhteita japanilaisiin kumppaneihin monilla eri toimialoilla.

Varsinkin pohjoismaiset teemapäivät erottuivat EXPO 2025:n tarjonnasta edukseen. Energia-alalla käydyt keskustelut ovat keskittyneet uusiutuvaan energiaan ja vihreään teknologiaan. Lisäksi Pohjoismaiden ministerineuvosto on kohdistanut huomiota muun muassa biotieteisiin ja terveyteen, start-up-yrityksiin, tasa-arvoon, elintarvikkeisiin ja arktiseen alueeseen. Lisäksi on syntynyt yhteistyötä ja uusia hankemahdollisuuksia, jotka liittyvät elämäntapaan, matkailuun, koulutukseen ja moniin muihin sektoreihin. Yhteistyössä on mukana esimerkiksi japanilaisia yrityksiä, kuntia ja tutkimuslaitoksia.

Yhteistyölle jatkoa maailmannäyttelyn jälkeen

Nordic Kansai Business Alliancen (NKBA) perustamisella pyritään varmistamaan se, että maailmannäyttelyn aikana luodut verkostot ja luottamus poikivat pitkäaikaista yhteistyötä Kansain alueen paikallisyhteisöjen ja sidosryhmien kanssa. NKBA toimii yhteistyöfoorumina, joka voi vahvistaa pohjoismaista läsnäoloa Länsi-Japanin alueella ja avata ovia Pohjoismaista kiinnostuneille japanilaisyrityksille. 

Nordic Kansai Business Alliance pohjoismaisena yhteistyöfoorumina

NKBA on yhteistyöfoorumi, joka lisää Pohjoismaiden näkyvyyttä Kansaissa. Sen mahdollistavat kauppakamarien yhdessä järjestämät tapahtumat sekä yhteisten toimintaresurssien mahdollistamat alueelliset kumppanuudet. Pohjoismaiden kansalliset kauppakamarit jatkavat toimintaansa erillisinä, mutta niiden allianssi edustaa yhteispohjoismaisia arvoja, joita ovat innovatiivisuus, kestävä kehitys ja luottamus. Nordic Kansai Business Alliance toimii foorumina myös Pohjoismaista kiinnostuneille japanilaisyrityksille. Islannin, Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan kauppakamarit ovat itsenäisiä yleishyödyllisiä järjestöjä, jotka edustavat yli 400:aa yritystä ja ammattilaista.