Tässä ovat Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinnon ehdokkaat 2025
Tämän vuoden ehdokkaat kattavat laajan kirjon musiikki-ilmaisun muotoja oopperasta, klassisesta musiikista ja taidemusiikista rockiin, popiin ja jazziin. Kaikille ehdokkaille on yhteistä se, että he esittävät upeaa ja erittäin laadukasta musiikkia, joka on taiteellisesti tinkimätöntä ja hyvin omaperäistä. Osa ehdokkaista tulkitsee musiikinhistorian suurimpia teoksia, toiset taas ovat luovia taiteilijoita ja säveltäjiä.
Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2025 musiikkipalkinnon ehdokkaat edustavat lajityyppiensä parhaimmistoa ja auttavat muovaamaan ja uudistamaan Pohjoismaiden musiikkia. Yhdessä ehdokkaat ovat monipuolinen ja kiehtova joukko taiteilijoita, jotka ovat kukin omalla tavallaan pohjoismaisen musiikin suunnannäyttäjiä.
Tässä kaikki ehdokkaat:
Tanska
Suomi
Färsaaret
Islanti
Norja
Ruotsi
Ahvenanmaa
Ehdokasasettelusta ovat vastanneet Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinnon kansallisten palkintolautakuntien jäsenet.
Palkinnonsaaja julki 21. lokakuuta
Pohjoismaiden neuvoston vuoden 2025 musiikkipalkinnon saaja julkistetaan 21. lokakuuta. Voittajalle luovutetaan Nordlys-palkintopatsas tilaisuudessa, joka järjestetään Pohjoismaiden neuvoston istunnon yhteydessä Tukholmassa lokakuun viimeisellä viikolla. Palkintosumma on 300 000 Tanskan kruunua (noin 40 000 euroa).
Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinto
Pohjoismaiden neuvoston musiikkipalkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1965, ja sillä palkitaan korkeatasoista luovaa ja esittävää säveltaidetta. Palkinto myönnetään joka toinen vuosi jonkun elossa olevan säveltäjän teokselle ja joka toinen vuosi yksittäiselle muusikolle tai esiintyjäryhmälle. Tänä vuonna palkitaan muusikko tai esiintyjäryhmä.