Nobareg

01.09.23 | Hanke
Møte
Valokuvaaja
Norden.org
Digitalisaation sääntelytyöryhmä Nobareg perustettiin vuonna 2022 selvittämään toimialaansa liittyviä asioita, joissa risteävät digitalisaatio ja sääntely. Esimerkkeinä ovat datanhallinta-asetus, datasäädös, tekoälysäädös ja datan sisämarkkinat.  

Tietoja

Päivämäärät
01.04.2022 - 01.11.2026

Nobareg tukee kansallista digitalisaatiotyötä vaihtamalla tietoa kokemuksista ja lähestymistavoista, jotka liittyvät alan EU-lainsäädännön täytäntöönpanoon. Ryhmä pyrkii löytämään ja välittämään hyviä käytänteitä, jotka tukevat digitalisaation kanssa yhteensopivan lainsäädännön laatimista ja täytäntöönpanoa. Osana tätä työtä se tunnistaa Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteisiä arvoja, jotka liittyvät esimerkiksi tekoälyn käyttöön sekä datan jakamiseen ja uudelleenkäyttöön. 

Jatkossa ryhmän päätavoitteena on tarkentaa ja hyödyntää tätä toimintatapaa EU:n tietosuoja-asetuksen koordinoidussa täytäntöönpanossa sekä tukea ja kehittää vahvojen ja yhtenäisten kansallisten sääntelykehysten luomista syntymässä olevilla eurooppalaisilla datan sisämarkkinoilla.   

Ota yhteyttä