Nobareg
Fotograf
Norden.org
Arbetsgruppen för regleringsfrågor gällande digitalisering – Nobareg – bildades 2022 för att utforska frågor i skärningspunkten mellan digitalisering och reglering på detta område, såsom datastyrningsförordningen, dataförordningen, förordningen om artificiell intelligens och en inre datamarknad.
Information
Datum
01.04.2022 - 01.11.2026
Nobareg bidrar till nationella digitaliseringsinsatser genom erfarenhetsutbyte och gemensamma tillvägagångssätt för genomförande av relevant EU-lagstiftning. I sitt arbete med att hitta och underlätta utbyte av god praxis för att tillämpa och ta fram digitaliseringsklar lagstiftning identifierar gruppen gemensamma nordisk-baltiska värden inom exempelvis användningen av AI samt delning och återanvändning av data.
Det huvudsakliga syftet med det fortsatta arbetet är att ytterligare utveckla och använda tanken om en samordnad tillämpning av EU:s dataförordningar, och stötta och kvalificera utformningen av robusta och enhetliga nationella regelverk inom den framväxande europeiska inre datamarknaden.