Nobareg

01.09.23 | Prosjekt
Møte
Fotograf
Norden.org
Arbeidsgruppen for reguleringsspørsmål relatert til digitalisering – Nobareg – ble opprettet i 2022 for å utforske spørsmål i grensesnittet mellom digitalisering og regulering på dette området, slik som lover om datahåndtering, personvern og kunstig intelligens.  

Informasjon

Dato
01.04.2022 - 01.11.2026

Nobareg bidrar til arbeidet med nasjonal digitalisering gjennom erfaringsutveksling og en felles tilnærming til innføringen av relevant EU-lovgivning. I arbeidet med å finne og legge til rette for god praksis for innføring og utarbeidelse av digitaliseringsklar lovgivning identifiserer gruppen felles nordisk-baltiske verdier innenfor for eksempel bruk av KI og deling og gjenbruk av data. 

I det videre arbeidet vil hovedmålet være å ytterligere forbedre og benytte tilnærmingen til koordinert innføring av EUs datalovgivning og å støtte og kvalifisere opprettelsen av robuste og sammenholdende nasjonale rammeverk av lover innenfor det kommende felles datamarkedet i Europa.   

Kontakt