Tietoa oikeusalan pohjoismaisesta yhteistyöstä
Pohjoismaiden hallitusten oikeusalan yhteistyötä johtavat Pohjoismaiden oikeusministerit, jotka muodostavat oikeusasioiden ministerineuvoston (MR-JUST).
Ministereillä on yksi vuotuinen kokous. Siinä he keskustelevat ja tekevät yhteisiä päätöksiä asioista, joissa pohjoismainen yhteistyö tuottaa suuremman hyödyn kuin mihin maat yksinään pystyisivät. Tätä kutsutaan pohjoismaiseksi hyödyksi. Oikeusministereitä avustaa virkamieskomitea.
Oikeusasioiden virkamieskomitea (ÄK-JUST), jossa on edustajia kaikista Pohjoismaista, tapaa vähintään kolme kertaa vuodessa. Virkamieskomitea johtaa käytännön yhteistyötä ja valmistelee ministerikokoukset.
Operatiivinen vastuu pohjoismaisen hallitusyhteistyön päivittäisestä toiminnasta on Pohjoismaiden ministerineuvoston sihteeristöllä, joka sijaitsee Kööpenhaminassa. Sihteeristö vastaa niin ikään ministerineuvoston ja virkamieskomitean tekemien päätösten toimeenpanosta.
Pohjoismaiden oikeusministerit tekevät yhteistyötä myös balttikollegojensa kanssa, joita he tapaavat noin kahden vuoden välein keskustellakseen yhteisistä painopisteistä. Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteistyötä tehdään myös virkamiestasolla Nordic-Baltic Contact Group -ryhmässä (NBCG).
Tavoite ja visio
Pohjoismainen oikeusalan yhteistyö noudattaa oikeusministerien yhteistyöohjelmassaan hyväksymiä yleisiä poliittisia puitteita. Yhteistyöohjelmaa täydentävät konkreettiset aloitteet ja tavoitteet, jotka sisältyvät ministerineuvoston yksivuotisiin puheenjohtajuusohjelmiin.