Neljä vuotta sotaa – Pohjoismaiden tuki Ukrainalle jatkuu vahvana

24.02.26 | Uutinen
Öresundsbron upplyst med Ukrainas flagga
Valokuvaaja
Scanpix.dk
Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston julkilausuma Venäjän Ukrainassa aloittaman täysimittaisen sodan vuosipäivänä:

”Pohjoismaiden neuvosto toistaa tuomitsevansa jyrkästi Venäjän täysimittaisen hyökkäyksen Ukrainaan. Tuemme vankkumatta Ukrainan alueellista koskemattomuutta, suvereniteettia ja kansan oikeutta päättää omasta tulevaisuudestaan.

Pohjoismaiden neuvosto on lähes 75 vuoden ajan puolustanut demokratiaa, kansainvälistä oikeutta, ihmisoikeuksia ja rauhaa. Ilmaisemme vahvan tukemme ponnisteluille, joilla pyritään varmistamaan oikeudenmukainen ja kestävä rauha Ukrainassa. Vapaa, vahva ja demokraattinen Ukraina tekee myös Euroopasta vahvemman.

Korostamme sitä, että samanmielisten maiden tulee jatkaa yhteistyötään Ukrainan tukemiseksi. Tähän sisältyvät sotilaalliset ja taloudelliset toimet sekä panostukset jälleenrakennukseen. Ukrainan ja Pohjolan kokonaisturvallisuuden muita tärkeitä osatekijöitä ovat yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen suojelu ja kyky vastustaa disinformaatiota.

Ajattelemme Ukrainan kansaa, joka on kärsinyt tänä ankarana talvena siviili-infrastruktuuriin kohdistetuista raaoista iskuista. Ne ovat vaikeuttaneet maan humanitaarista tilannetta. 

Pohjoismaiden neuvosto seisoo Ukrainan rinnalla niin kauan kuin tarvetta on.”

Pohjoismaiden neuvosto on ilmaissut tukensa Ukrainalle siitä lähtien, kun sota alkoi vuonna 2022. Vuonna 2024 Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi oli neuvoston Reykjavikin-istunnon päävieras. Pohjoismaiden neuvoston presidentti on tavannut Ukrainan puhemiehen Ruslan Stefantšukin, ja vuonna 2025 Ukrainan Tanskan-suurlähettiläs puhui Pohjoismaiden neuvostolle Kööpenhaminassa.