Pohjoismaiden ministerineuvosto panostaa 30 miljoonaa Tanskan kruunua kansalaisjärjestöjen vahvistamiseen

17.02.26 | Uutinen
Valokuvaaja
iStock
Oletko mukana voittoa tavoittelemattomassa kansalaisjärjestössä ja kehittelet toimintaa, johon osallistuisi kumppaneita myös muista Pohjoismaista? Siinä tapauksessa kannattaa hakea rahoitusta Demos-tukiohjelmasta! Demos pyrkii tukemaan ja vahvistamaan kansalaisyhteiskunnan toimijoiden ja verkostojen mahdollisuuksia vaikuttaa yhteiskunnassa.

Tutkimushankkeet, matkat, elokuvafestivaali ja Pride-konferenssi – siinä vain muutama esimerkki Demosin aiempina vuosina tukemasta toiminnasta. Demosin tavoitteena on edistää pohjoismaisten kansalaisjärjestöjen mahdollisuutta tehdä yhteistyötä, vaikuttaa ja vahvistaa ääntään. Vuonna 2026 on jaossa ennätyksellinen tukipotti, mikä kertonee jotakin tästä ajasta.

Panostuksesta ovat päättäneet pohjoismaiset yhteistyöministerit, ja se on osoitus Pohjoismaiden yhteisestä näkemyksestä, jonka mukaan vahva kansalaisyhteiskunta on toimivan demokratian edellytys. Vahvojen demokratioiden turvaaminen taas on harvoin ollut yhtä tärkeää kuin nyt.

Karen Ellemann, Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri

Kaikille yhteiskunnan aloille

Demos-tukiohjelmasta tuetaan hankkeita ja verkostoja, joissa kansalaisyhteiskunta kohtaa, solmii kontakteja ja tekee yhteistyötä. Tukea voidaan myöntää useimmille hankemuodoille kaikilla yhteiskunnan aloilla. Kyse voi olla työpajoista, konferensseista, kokouksista, tuotteista tai henkilöstövaihdosta. Toiminnassa on oltava mukana kumppaneita vähintään kolmesta Pohjoismaasta, ja hakijan tulee olla voittoa tavoittelematon kansalaisjärjestö. Tukea voidaan myöntää enintään 50 000 euroa käytettäväksi kahden vuoden aikana.

Tämän vuoden ensimmäinen hakukierros on avoinna 12.2.–12.3. Vuoden toinen hakukierros järjestetään 11.8.–11.9.2026.