Nordisk ministerråd satser 30 millioner DKK på å styrke sivilsamfunnsorganisasjoner
Forskningsprosjekter, reisebidrag, filmfestival og en pride-konferanse – det er bare noen eksempler på initiativer som i tidligere år er innvilget midler fra støtteprogrammet Demos. Formålet med programmet er å fremme de nordiske sivilsamfunnsaktørenes muligheter til å samarbeide, påvirke, og styrke sin stemme. I år er det en rekordstor sum som skal deles ut til relevante prosjekter – og det sier kanskje noe om samtiden.
Denne satsningen, som kommer direkte fra de nordiske samarbeidsministrene, viser at det er stor enighet i Norden om at et sterkt sivilsamfunn er en forutsetning for et velfungerende demokrati. Og det har sjelden vært viktigere å sikre at demokratiene våre er sterke, enn akkurat nå.
Alle samfunnsområder
Demos støtter prosjekter og nettverk der sivilsamfunnet møtes, knytter kontakter og samarbeider. Støtte kan innvilges til de fleste former for samarbeidsprosjekt, på alle samfunnsområder. Det kan dreie seg om prosjekter, workshops, konferanser, møter, produkter eller personalutveksling. Det viktige er at samarbeidspartnere fra minst tre nordiske land er med i prosjektet, og at det er en ideell sivilsamfunnsorganisasjon som står for søknaden. Hvert prosjekt kan innvilges opptil 50 000 EUR, som skal brukes over maks to år.
Årets første søknadsrunde er åpen fra 12. februar til 12. mars. En andre søknadsrunde er åpen fra 11. august til 11. september 2026.