Seuraa COP30-ilmastokokousta: pohjoismaisen paviljongin tapahtumat verkossa
Johan Rockström og Alexandre Antonelli på scenen i den nordiske pavillon på COP30.
Johan Rockström ja Alexandre Antonelli COP30:n pohjoismaisen paviljongin lavalla.
Pohjoismaiden ministerineuvosto isännöi Belémissä järjestettävän COP30-kokouksen aikana yli 40:ää tapahtumaa, joissa kartoitetaan tilannetta, esitellään ratkaisuja ja keskustellaan Pariisin sopimuksen viitoittamasta tiestä kohti ilmastoneutraalia ja kestävää tulevaisuutta. Julkaisemme tapahtumatallenteita säännöllisesti, jotta kaikki voisivat seurata ilmastoneuvottelujen aikana käytäviä keskusteluja.
Viisi tallennetta on jo julkaistu, ja lisää on tulossa lähipäivinä.
Kohokohdista voidaan mainita arvostettujen tutkijoiden – maapallojärjestelmätieteen professori Johan Rockströmin ja biodiversiteettitutkimuksen professori Alexandre Antonellin – keskustelu ilmaston ja biodiversiteetin välisistä tiiviistä yhteyksistä. He puhuivat muun muassa Atlantin merivirtojen virtausjärjestelmästä (AMOC) sekä hälyttävistä viimeaikaisista tutkimuksista, joiden mukaan järjestelmän romahdusriski on 1–10 prosenttia. Tutkijat käsittelivät myös sitä, miten ruokajärjestelmät ovat avainasemassa sekä luonto- että ilmastokriisin ratkaisemisessa.
Meren antimia käsittelevässä keskustelussa ovat mukana Norjan ilmastoministeri Andreas Bjelland Eriksen, Brasilian sosiaalisen kehityksestä ja nälänhädän torjunnasta vastaava ministeri Wellington Dias ja YK:n Global Compact -aloitteen varapääsihteeri Sanda Ojiambo. He tarkastelevat yhdessä tutkijoiden kanssa sitä, miten merestä saatavat elintarvikkeet ovat unohdettu resurssi, jonka avulla maailman väestö voitaisiin ruokkia kestävästi ja ravitsevasti.
Katso myös tutkijapaneeli, jonka aiheena on biotalous ilmastoratkaisuna, sekä planetaarista kolmoiskriisiä koskeva tapahtuma, jossa on mukana Saamelaisneuvoston, YK:n ympäristöohjelman (UNEP) sekä arktisen ympäristön seuranta- ja arviointiohjelman edustajia.
Mitä Pohjoismaiden paviljongissa tapahtuu?
COP30-kokouksen pohjoismainen paviljonki kokoaa yhteen pohjoismaisia ja kansainvälisiä toimijoita, jotka haluavat edistää ilmastotoimia yhteistyön, innovoinnin ja osallisuuden avulla.
- Ohjelma: yli 40 tapahtumaa – korkean tason keskusteluja ja tutkijapaneeleja
- Sillanrakennus: tutkimuksen, politiikan ja käytännön välistä vuorovaikutusta. Keskusteluissa mukana ministereitä, yritysjohtajia, nuorisodelegaatteja, ilmastolähettiläitä, kansalaisjärjestöjä ja ilmastoneuvottelijoita.