Yhteiskuntaturvallisuus ja rajaesteet pääaiheina yhteistyöministerien kokouksessa Helsingissä
Kokouksen teemana oli yhteiskuntaturvallisuus, johon kuuluvat myös kriiseihin varautuminen ja kriisinsietokyky. Ministerit keskustelivat Pohjoismaiden ministerineuvostossa tehtävästä yhteiskuntaturvallisuusyhteistyöstä, jonka lähtökohtana on pääministerien toukokuussa antama julkilausuma.
Pohjoismaisessa yhteistyössä keskitytään siviilikriiseihin varautumiseen ja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseen. Kokouksessa korostettiin, että eri toimijoiden välistä yhteistyötä on syytä syventää alueen kokonaisturvallisuuden vahvistamiseksi.
Viime vuosien tapahtumat ovat osoittaneet, miten ratkaisevaa pohjoismainen yhteistyö on rajat ylittävien kriisien hallinnassa. Kokouksessa kiinnitettiin erityistä huomiota läheisten naapurimaiden yhteiseen valmistautumiseen. Sitä pidetään avaintekijänä pyrittäessä varmistamaan nopea ja tehokas toiminta tulevissa kriisitilanteissa.
Ministerit tapasivat kesäkokouksen yhteydessä myös pohjoismaisen rajaesteneuvoston. Tapaamisen aiheena olivat yhteistyöministerien ensimmäiset omat painopistealueet tulevien vuosien rajaestetyössä sekä rajaesteneuvoston asialistalla yleisesti olevat asiat. Pohjoismaiset yhteistyöministerit ja rajaesteneuvosto ovat ottaneet uuden vapaan liikkuvuuden ohjelman 2025–2030 myötä aktiivisen roolin. He pyrkivät ajamaan suurempia rajaesteasioita, jotta ne saisivat lisää poliittista painoarvoa kansallisesti. Vapaan liikkuvuuden ohjelma ja rajaesteneuvoston toimeksianto perustuvat kumpikin yhteistyöministerien pohjoismaiseen yhteistyöohjelmaan, jossa korostetaan Pohjoismaiden välistä integraatiota ja liikkuvuutta. Lisäksi todetaan, että toisessa Pohjoismaassa asumisen, opiskelun, työskentelyn ja yrittämisen tulisi olla nykyistä helpompaa ja houkuttelevampaa.
Yhteistyöministerit päättivät valita ensimmäiseksi painopisteekseen seurannan, joka liittyy pääministerien vuonna 2024 hyväksymään julkilausumaan digitaalisen identiteetin vastaavuuden vertailusta.