Yhteistyöministerit keskustelevat Helsingin sopimuksen päivittämisestä

18.02.26 | Uutinen
Nordiske samarbejdsministre ved møde i København, februar 2026
Valokuvaaja
norden.org

Pohjoismaiden liput

Pohjoismaisesta yhteistyöstä vastaavat ministerit Suomesta, Ruotsista, Norjasta, Tanskasta, Islannista, Ahvenanmaalta, Färsaarilta ja Grönlannista kokoontuvat tänään Kööpenhaminassa, jossa järjestetään Pohjoismaiden ministerineuvoston ensimmäinen ministerikokous Tanskan ja Färsaarten tämänvuotisella puheenjohtajakaudella.

Kokouksessa pohjoismaiset yhteistyöministerit keskustelevat Helsingin sopimuksesta, joka muodostaa puitteet Pohjoismaiden ministerineuvostossa ja Pohjoismaiden neuvostossa tehtävälle pohjoismaiselle yhteistyölle. 

Tanskan ja Färsaarten puheenjohtajakauden yhtenä päätavoitteena on Helsingin sopimuksen päivittäminen siten, että Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti voisivat liittyä siihen tasavertaisina osapuolina. Vuonna 1962 hyväksyttyä Helsingin sopimusta päivitettiin viimeksi vuonna 1996.

Tanskan pohjoismainen yhteistyöministeri Morten Dahlin toteaa näin:

”Helsingin sopimuksen päivittäminen olisi historiallinen askel ja turvaisi pohjoismaisen yhteistyön tulevaisuuden. Olenkin iloinen ja ylpeä siitä, että Tanskan ja Färsaarten puheenjohtajakaudella pohditaan mahdollisuutta päivittää sopimusta niin, että kaikki kahdeksan Pohjoismaata voivat osallistua yhteistyöhön tasavertaisesti.”

Färsaarten pohjoismainen yhteistyöministeri Sirið Stenberg toteaa puolestaan näin:

”Färsaaret on osallistunut pohjoismaiseen yhteistyöhön yli 50 vuotta ja toivonut täysjäsenyyttä lähes yhtä kauan. Näinä aikoina tarvitsemme tiiviimpää pohjoismaista yhteistyötä ja näkyvyyttä pohjoismaisille arvoille. Siksi on ilahduttavaa, että voimme nyt aloittaa konkreettisen keskustelun Helsingin sopimuksen tarkistamisesta tavalla, joka takaisi kaikkien kahdeksan Pohjoismaan yhdenvertaisen osallistumisen.”

Grönlannin ulkoministeri Vivian Motzfeldt kommentoi uudistuksen tavoitteita seuraavasti:

”Grönlanti osallistuu aktiivisesti prosessiin, joka koskee komitean perustamista Helsingin sopimuksen päivittämiseksi. Prosessi ratkaisee sen, tunnustetaanko Grönlanti tasavertaiseksi yhteistyökumppaniksi pohjoismaisessa yhteistyössä.”

Ministerikokouksen päiväjärjestyksessä on myös vuoropuhelu Pohjoismaiden ministerineuvoston vuoden 2027 budjetista. Kokouksessa vierailevat rajaesteneuvoston puheenjohtaja sekä Pohjoismaiden neuvoston presidentti. 

Ota yhteyttä