Kasvu ja kestävä kehitys voivat kulkea käsi kädessä
Suomen, Ruotsin, Norjan ja Färsaarten ympäristö- ja ilmastoministerit pohtivat tulevaan COP30-ilmastokokoukseen liittyviä näkemyksiään Tukholmassa viime viikolla. Samalla ministerit kävivät keskustelua tiedemaailman, kansalaisyhteiskunnan ja elinkeinoelämän toimijoiden kanssa. Keskustelujen tavoitteena oli selvittää, miten Pohjoismaat voivat parhaiten edistää COP30:n onnistumista.
Vihreys ja kilpailukyky yhdistettävissä
Tilaisuuden avasi Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajamaa Suomi, jonka viesti oli selkeä:
– Kasvu ja kestävä kehitys voivat kulkea käsi kädessä, ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala sanoi. Ruotsin ministeri yhtyi näkemykseen. Hänen mukaansa tätä viestiä on tuotava selkeästi esiin, jotta se loisi vastapainoa vihreää siirtymää karsastavien maiden tarinoille:
– Pohjoismaiden on kerrottava ja osoitettava maailmalle, että vihreän tien valitseminen ei vie konkurssiin – päinvastoin, ilmasto- ja ympäristöministeri Romina Pourmokhtari totesi.
Toimia vauhditettava
– Meidän on kurottava umpeen kuilu Pariisin sopimuksen tavoitteiden ja tämänhetkisen tilanteen välillä, sanoi puolestaan Norjan ilmasto- ja ympäristöministeri Andreas Bjelland Eriksen. Ministerin mukaan rahoituksen puitteita on syytä tarkistaa, jotta rahat muuttuisivat nykyistä nopeammin ratkaisuiksi. Yleisesti ministerit olivat sitä mieltä, että Pohjoismaat ja muu maailma eivät ole vielä siellä, missä niiden pitäisi olla Pariisin sopimuksen tavoitteiden suhteen. Kestävyystoimien kehittäminen, rahoittaminen ja toteuttaminen etenevät liian hitaasti.
Alkuperäiskansojen oikeuksia vaalittava
Tanskan ilmasto-, energia- ja infrastruktuuriministeri Lars Aagaardia edusti ministeriön osastopäällikkö Christian Stenberg, joka korosti tarvetta sopeutua kestävään kehitykseen. Tanska kohdisti tässä yhteydessä huomiota myös alkuperäiskansojen oikeuksien suojeluun ja kunnioittamiseen.
Vihreä näkökulma siniseen talouteen
Färsaarten ympäristöministeri Margit Stórá korosti puolestaan tarvetta keskittyä mereen, jolla on tärkeä rooli arktisilla alueilla ja Pohjoismaissa ylipäätään. Ministeri huomautti, että kaupallisten muuttujien on kuljettava käsi kädessä ympäristönäkökohtien ja hiilidioksidin varastointimahdollisuuksien kanssa.
Pohjoismaista inspiraatiota tarjolla
Pohjoismaat eivät ainoastaan osallistu COP30-neuvotteluihin, vaan niillä on kokouksessa oma paviljonki, josta vastaa Pohjoismaiden ministerineuvosto. Paviljongissa järjestettävissä paneelikeskusteluissa on mukana useita ministereitä sekä Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann. Paviljonki tarjoaa lisäksi foorumin pohjoismaisille hankkeille ja raporteille, jotka inspiroivat muitakin maita ympäristötyössä.
– Emme ole ainoastaan läsnä COP30-ilmastokokouksessa, vaan aiomme toimia oma-aloitteisesti. Haluamme, että pohjoismainen paviljonki tarjoaa puitteet vuoropuhelulle, innovoinnille ja yhteistyölle, Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann linjaa.