Vækst og bæredygtig udvikling kan gå hånd i hånd
Finlands klima- og miljøminister, Sari Multala, Sveriges klima- og miljøminister, Romina Pourmokhtari, Norges klima- og miljøminister, Andreas Bjelland Eriksen, og Færøernes miljøminister, Margit Stórá, har drøftet deres syn på de forestående forhandlinger på COP30. Samtidig inviterede de også til dialog med aktører fra forskning, civilsamfund og erhvervsliv. Målet med drøftelserne var at finde frem til, hvordan Norden bedst muligt kan bidrage til, at COP30 bliver en grøn succes.
Norden kan både være grøn og konkurrencedygtig
Formandskabslandet i Nordisk Ministerråd - Finland, lagde ud og var meget tydelig i sit budskab:
– Det er muligt at være ambitiøs i forhold til at nå klimamålene og samtidig være konkurrencedygtig, sagde Sari Multala, Finlands klima- og miljøminister. En pointe den svenske minister delte. Hun pegede på vigtigheden af at kommunikere dette budskab tydeligt for at skabe en modvægt til fortællinger om det modsatte fra lande, der ikke ønsker det grønne skifte:
– De nordiske lande skal fortælle og vise verden, at man ikke går bankerot ved at vælge den grønne vej – tværtimod, lyder det fra Romina Pourmokhtari, Sveriges klima- og miljøminister.
Vi skal op i tempo
– Vi skal udfylde hullet mellem målsætningerne i Parisaftalen og der, hvor vi er i dag, sagde Andreas Bjelland Eriksen, Norges klima- og miljøminister. Ministeren pegede i den forbindelse på vigtigheden af at justere rammerne for finansiering, så pengene hurtigere kan finde vej til løsningerne. Der var i det hele taget en generel erkendelse blandt ministrene af, at Norden og resten af verden ikke er dér, hvor man skal være i forhold til Parisaftalens målsætninger. Og det går for langsomt med at udvikle, finansiere og implementere bæredygtige tiltag.
Beskyt og respekter oprindelige folks rettigheder
På vegne af den danske klima-, energi- og forsyningsminister, Lars Aagaard, fremhævede afdelingschef i Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Christian Stenberg, behovet for tilpasning til bæredygtig udvikling. Og Danmark satte i den kontekst fokus på vigtigheden af at beskytte og respektere oprindelige folks rettigheder.
Havet – et grønt syn på en blå økonomi
Margit Stórá, miljøminister i Færøerne, fremhævede vigtigheden af, at der er fokus på havet, som spiller en vigtig rolle for de arktiske områder og generelt i Norden. Ministerens ønsker, at Norden viser verden, at ansvarlighed, innovation og samarbejde kan drive en grøn omstilling - også inden for den blå sektor.
Nordisk pavillon på COP30 skal inspirere
Ud over at være en del af forhandlingerne på COP30 har de nordiske ministre via Nordisk Ministerråd også en pavillon på COP30. Her deltager flere af ministrene samt Karen Ellemann, generalsekretær i Nordisk Ministerråd, i paneldiskussioner mv. Pavillonen vil også danne platform for nordiske projekter og rapporter, der skal give grøn inspiration til andre lande.
– Ved COP30 vil vi ikke blot være til stede – vi vil være proaktive. Vi ønsker, at den Nordiske Pavillon skal være et rum for dialog, innovation og samarbejde, siger Karen Ellemann, generalsekretær i Nordisk Ministerråd.
Se eventet: