Standardeista vauhtia vihreään ja digitaaliseen siirtymään

27.05.26 | Uutinen
Människor som speglas i operahuset i Oslo
Valokuvaaja
Oliver Cole/Unsplash
Vihreä ja digitaalinen siirtymä edellyttää aiempaa tiiviimpää rajat ylittävää yhteistyötä. Pohjoismaat ovat yhdistäneet voimansa hankkeessa, jossa standardien avulla kehitetään tietoon perustuvia käytännön ratkaisuja. Nämä ratkaisut voivat toimia suunnannäyttäjinä myös Euroopassa ja maailmanlaajuisesti.

The Nordic Region Sets the Standard -aloite on Pohjoismaiden ministerineuvoston tukema hanke, johon osallistuvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin kansalliset standardisointijärjestöt. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa pohjoismaista yhteistyötä ja hyödyntää standardeja entistä paremmin käytännön työkaluina innovoinnissa, kestävässä kehityksessä ja uusien ratkaisujen toteuttamisessa. 

Standardit ovat tehokas yhteiskunnallisen kehityksen väline. Ne edistävät innovointia ja mahdollistavat uusien teknologioiden kehittämisen, varsinkin vihreän siirtymän alalla. Pohjoismaisen standardointiyhteistyön tiivistäminen vahvistaa koordinointia ja lisää työn vaikuttavuutta koko alueella

Dan Koivulaakso, Pohjoismaiden ministerineuvoston kasvu ja ilmasto -osaston päällikkö

Pohjoismaiden standardisointiorganisaatiot pyrkivät hankkeella  

  • vahvistamaan standardien käyttöä aloilla, jotka ovat Pohjoismaille strategisesti merkittäviä 
  • tuomaan standardoinnin tiiviimmin osaksi lainsäädäntö-, tutkimus- ja kehitystyötä sekä innovaatiotoimintaa 
  • lisäämään tietoisuutta siitä, miten standardit voivat auttaa yrityksiä ja viranomaisia uusien vaatimusten ja ratkaisujen täytäntöönpanossa kehittämään pohjoismaista osaamista ja yhteistyötä tulevaisuuteen suuntautuvilla aloilla 
  • luomaan yhteisiä toimintamalleja, jotka auttavat poistamaan esteitä ja helpottamaan ratkaisujen kehittämistä ja skaalaamista yli rajojen.  

The Nordic Region Sets the Standard -hankkeessa keskitytään tulevaisuuden kannalta keskeisiin aiheisiin, kuten kiertotalouteen, digitalisaatioon ja luonnonvarojen kestävään käyttöön. Erityistä huomiota kiinnitetään tekoälyyn, kyberturvallisuuteen ja kvanttiteknologiaan sekä kaivannaisalan kehitykseen.  

Vahvistamalla yhteistyötä ja luomalla yhteisiä toimintamalleja aloite edistää uusien teknologioiden tehokkaampaa soveltamista, innovatiivisia ratkaisuja, vahvempia rajat ylittäviä arvoketjuja sekä pohjoismaisten yritysten ja viranomaisten parempia toimintaedellytyksiä. Lisäksi hanke vahvistaa standardointiin liittyvää osaamista ja osallistumista kaikkialla Pohjoismaissa, muun muassa uusilla aloilla toimivien asiantuntijoiden ja nuorten osaajien keskuudessa.    

Pohjoismaista yhteistyötä tiivistämällä voidaan kasvattaa standardien arvoa ja vaikuttavuutta sekä vahvistaa Pohjoismaiden asemaa niin eurooppalaisessa kuin maailmanlaajuisessa standardoinnissa.

Tietoa hankkeesta

The Nordic Region Sets the Standard on pohjoismainen standardointiyhteistyöhanke, jota Pohjoismaiden ministerineuvosto tukee. Hankkeeseen osallistuvat Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin kansalliset standardisointijärjestöt.  

Hankkeen tarkoituksena on vahvistaa pohjoismaista yhteistyötä ja edistää standardien strategista käyttöä, jolla voidaan tukea kestävää kehitystä, kilpailukykyä sekä vihreää ja digitaalista siirtymää.