Kuninkaallisia mukana Pohjoismaiden ministerineuvoston valtameritapahtumassa

02.06.25 | Uutinen
Valokuvaaja
Kronprins Haakon 2023. Foto: Dusan Reljin / Det kongelige hoff, H.K.H. Kronprinsessan 2022 Fotograf: Linda Broström/Kungl. Hovstaterna
Norjan kruununprinssi Haakon ja Ruotsin kruununprinsessa Victoria osallistuvat molemmat Pohjoismaiden ministerineuvoston tapahtumaan, joka käsittelee alueellista yhteistyötä valtamerten kestävän hoidon edistämiseksi. Tapahtuma järjestetään YK:n valtamerikonferenssin yhteydessä Nizzassa 9. kesäkuuta, ja sen yhteistyökumppanina on EU:n rahoittama Marine Habitats Project -hanke (MARHAB). Pohjoismaiden ministerineuvosto osallistuu valtamerikonferenssiin ensimmäistä kertaa.

Kruununprinssi Haakon on omistautunut ihmisarvon, suvaitsevaisuuden, kestävän kehityksen ja yrittäjyyden edistämiselle. Hän on myös YK:n kehitysohjelman (UNDP) hyväntahdonlähettiläs.

Kruununprinsessa Victorian sitoutuminen ympäristö- ja ilmastoasioihin johti siihen, että hän toimi vuosina 2016–2019 yhtenä YK:n 17:stä kestävän kehityksen lähettiläästä. Kruununprinsessa on nyt kestävyystavoitteiden emeritalähettiläs ja jatkaa tässä roolissa keskittymistä kestävään kehitykseen sekä meri- ja kalastusasioihin. Vuodesta 2023 lähtien kruununprinsessa on ollut myös YK:n kehitysohjelman hyväntahdonlähettiläs.

Pohjoismaiden ministerineuvosto työskentelee aktiivisesti meriasioiden parissa sekä kalastus- että ympäristösektorilla. Valtamerikonferenssin oheistapahtumassa nostetaan esiin Skagerrakissa toteutettava SAMSKAG-hanke esimerkkinä siitä, miten meriasioissa voidaan tehdä laajaa ja monialaista yhteistyötä niin Pohjoismaissa kuin globaalistikin. Tapahtumaan osallistuu myös Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann.