Pohjoismaiden neuvosto uudistuu: Ahvenanmaalle, Färsaarille ja Grönlannille pysyvä paikka neuvoston johdossa

30.10.25 | Uutinen
Grønland, Åland og Færøyene med i Presidiet
Valokuvaaja
Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag
Pohjoismaiden hallitukset selvittävät vielä Helsingin sopimuksen mahdollista uudistamista. Pohjoismaiden neuvosto on puolestaan tehnyt päätöksen, joka on osoitus halusta uudistua ja tehdä yhteistyöstä entistä tarkoituksenmukaisempaa ja osallistavampaa.

Pohjoismaiden neuvosto on päättänyt ottaa historiallisen askeleen kohti entistä osallistavampaa ja ajanmukaisempaa yhteistyötä. Neuvoston työjärjestykseen tehdyn muutoksen myötä Ahvenanmaalla, Färsaarilla ja Grönlannilla on nyt pysyvä edustus Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajistossa, joka on neuvoston ylin päättävä elin vuotuisten istuntojen välillä. 

Päätöksen myötä nämä kolme maata osallistuvat yhteistyötä määrittäviin päätöksiin tasavertaisina Islannin, Norjan, Ruotsin, Suomen ja Tanskan kanssa. 

”Kyse ei ole vain työjärjestyksen pykälän muuttamisesta. Kyse on siitä, että otamme yhdessä vastuun yhteistyön kehittämisestä siten, että se kuvastaa oman aikamme Pohjolaa. Pohjolaa, jolle on ominaista yhdenvertaisuus, kunnioitus ja yhteisvastuu”, sanoi ehdotuksen esitellyt Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston tanskalaisjäsen Henrik Møller. 

Møller toimi myös ehdotuksen laatineen työryhmän puheenjohtajana ja korosti nyt, että Ahvenanmaan, Färsaarten ja Grönlannin pysyvästä edustuksesta vallitsi alusta alkaen laaja poliittinen yhteisymmärrys.

Moni puheenvuoron käyttäneistä parlamentaarikoista kannatti ehdotusta, joka hyväksyttiin yksimielisesti.

Yhteistyöllemme on ominaista yhdenvertaisuus ja kunnioitus. On luontevaa, että tämä näkyy myös päätöksentekoelimistämme. Odottaessamme Helsingin sopimuksen päivitystä teemme nyt päätöksen, jonka me itse voimme tehdä.

Henrik Møller, Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajiston tanskalaisjäsen

Ahvenanmaan, Färsaarten ja Grönlannin edustajissa päätös herätti iloa ja ylpeyttä: 

”Meille kyse ei ole vain tasa-arvosta. Kyse on siitä, että otamme täyden vastuun pohjoismaisen yhteistyön vahvistamisesta. Nyt me voimme käyttää vahvuuksiamme ja olla mukana tekemässä visionääristä pohjoismaista politiikkaa”, sanoi färsaarelaispoliitikko Høgni Hoydal. 

”Tämä antaa meille selkeämmän äänen ja vastuun siitä, että osallistumme Pohjoismaiden tulevaisuuden rakentamiseen”, totesi puolestaan Ahvenanmaan Annette Holmberg-Jansson. 

”Olemme tyytyväisiä siihen, että Pohjoismaiden neuvosto on kantanut vastuunsa ottamalla Ahvenanmaan, Färsaarten ja Grönlannin täysimääräisesti mukaan Pohjoismaiden neuvoston yhteistyöhön. Grönlanti odottaa nyt, että hallitukset seuraavat esimerkkiä ja päivittävät Helsingin sopimuksen niin pian kuin mahdollista”, sanoi Grönlannin Justus Hansen. 

Muutos tulee voimaan 1. tammikuuta 2026, ja se merkitsee pohjoismaisen demokratian vahvistumista symbolisesti ja käytännössä. Pohjoismaiden hallitukset selvittävät vielä Helsingin sopimuksen mahdollista uudistamista. Pohjoismaiden neuvosto on puolestaan tehnyt päätöksen, joka on osoitus halusta uudistua ja tehdä yhteistyöstä entistä tarkoituksenmukaisempaa, osallistavampaa ja koko Pohjolan todellisuutta vastaavaa. 
 
”Haluamme osoittaa, että pohjoismainen yhteistyö voi muuttua sisältäpäin. Puhumme usein uudistumisesta, mutta tällä päätöksellä osoitamme myös pystyvämme siihen”, Henrik Møller summasi.