Nordiska rådet reformerar sig själv: Grönland, Färöarna och Åland får fast plats i rådets ledning

30.10.25 | Nyhet
Grønland, Åland og Færøyene med i Presidiet
Fotograf
Melker Dahlstrand/Sveriges riksdag
Medan de nordiska regeringarna utreder en möjlig förnyelse av Helsingforsavtalet, visar detta beslut att Nordiska rådet är villigt att reformera sig själv för att skapa ett mer relevant och inkluderande samarbete.

Nordiska rådet har beslutat att ta ett historiskt steg i riktning mot ett mer inkluderande och tidsenligt samarbete. Med en ändring av rådets arbetsordning får Grönland, Färöarna och Åland nu fast plats i Nordiska rådets presidium – rådets högsta politiska ledning mellan de årliga sessionerna. 

Beslutet innebär att de tre länderna framöver deltar på samma villkor som Danmark, Norge, Sverige, Finland och Island i de centrala besluten som formar det nordiska samarbetet.


“Det här handlar inte bara om att ändra en paragraf i arbetsordningen.
Det handlar om att ta gemensamt ansvar för att utveckla vårt samarbete, så att det avspeglar det Norden vi är i dag. Ett Norden präglat av jämlikhet, respekt och gemensamt ansvar,” sade Henrik Møller (Danmark), medlem av Nordiska rådets presidium, när han lade fram förslaget.


Møller, som ledde den arbetsgrupp som utarbetade förslaget, underströk att det från början rådde bred politisk enighet om att skapa fast representation för Grönland, Färöarna och Åland.


Förslaget fick stöd från en bred krets av parlamentariker från talarstolen och godkändes enhälligt.

Vårt samarbete präglas av jämlikhet och respekt. Det är naturligt att det också avspeglas i våra beslutande organ. Nu fattar vi det beslut vi själva kan fatta, medan vi väntar på en uppdatering av Helsingforsavtalet.

Henrik Møller (Danmark), medlem av Nordiska rådets presidium.

Representanter från de tre länderna hälsade beslutet med glädje och stolthet: 

“Detta handlar inte bara om jämlikhet för oss. Det handlar om att vi kan ta fullt ansvar för att stärka det nordiska samarbetet. Vi kan nu använda våra krafter till att engagera oss i en visionär nordisk dagordning,” säger Høgni Hoydal (Färöarna).


“Det ger oss en tydligare röst och ett ansvar för att medverka i att forma framtidens Norden,” säger Annette Holmberg-Jansson (Åland).


”Vi är glada över att Nordiska rådet har tagit ansvar för att fullt ut engagera Grönland, Färöarna och Åland i Nordiska rådets samarbete. Grönland ser nu fram emot att regeringarna håller jämna steg i sitt arbete med att uppdatera Helsingforsavtalet. Så snabbt som möjligt,” säger Justus Hansen (Grönland).


Ändringen träder i kraft den 1 januari 2026 och markerar en symbolisk och praktisk förstärkning av den nordiska demokratin. Medan de nordiska regeringarna utreder en möjlig förnyelse av Helsingforsavtalet, visar detta beslut att Nordiska rådet är villigt att reformera sig själv för att skapa ett mer relevant och inkluderande samarbete som avspeglar verkligheten i hela Norden.


“Vi vill visa att Norden kan förändra sig inifrån. Vi talar ofta om förnyelse – här visar vi att vi även kan genomföra sådan, sade Henrik Møller.