Pohjola ja Tanska kokoavat Euroopan maita yhteisrintamaan LGBTI-oikeuksien puolesta

17.05.26 | Uutinen
Valokuvaaja
Andreas Omvik
Pohjoismaiden ministerineuvosto ja Tanska isännöivät tämänvuotista IDAHOT+-foorumia Kööpenhaminassa 19. toukokuuta. Kansainvälinen homofobian, transfobian ja bifobian vastainen päivä (IDAHOT) on teemapäivä, jonka tarkoituksena on lisätä tietoisuutta globaaleista LGBTI-oikeuksista.

Kööpenhaminassa järjestettävässä IDAHOT+-foorumissa keskitytään oikeusvaltioperiaatteeseen, LGBTI-ihmisten suojeluun ja osallisuuteen sekä siihen, miten Euroopan maat voivat yhdessä torjua syrjintää ja viharikoksia. Foorumi on osa Tanskan puheenjohtajuutta Pohjoismaiden ministerineuvostossa, ja se järjestetään yhteistyössä muun muassa Euroopan neuvoston kanssa.

Pohjola nostaa LGBTI-oikeudet kansainväliseen keskusteluun

Pohjoismaiden ministerineuvosto osallistuu tämänvuotiseen IDAHOT+-foorumiin muun muassa tasa-arvoministerien Pushing for Progress -panostuksen kautta. Sen perustana on yhteispohjoismainen julkilausuma, jolla pyritään edistämään tasa-arvoa, osallisuutta ja LGBTI-oikeuksia Pohjolassa ja kansainvälisesti.

Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann korostaa pohjoismaisen yhteistyön merkitystä aikana, jolloin demokratia ja ihmisoikeudet ovat ahtaalla monissa Euroopan osissa.

– IDAHOT+-foorumi osoittaa, miten tärkeää on yhdessä puolustaa ja vahvistaa sateenkaari-ihmisten oikeuksia. Pohjoismaiden tasa-arvoministerit ovat sitoutuneet Pushing for Progress -julkilausumassaan toimimaan tasa-arvon, demokratian ja ihmisoikeuksien puolustajina niin Pohjolassa kuin muuallakin maailmassa, Ellemann sanoo.

Arvoista pidettävä kiinni

Foorumiin osallistuva Islannin teollisuusministeri Hanna Katrín Friðriksson huomauttaa, että IDAHOT+ järjestetään ratkaisevaan aikaan.

– Foorumi on muistutus siitä, että vapautta ja tasa-arvoa ei voi koskaan pitää selviöinä. Meidän on vaalittava arvojamme ja vahvistettava rajat ylittävää yhteistyötä. Pushing for Progress tarjoaa vahvan perustan työlle, jossa edistetään sukupuolten tasa-arvoa, turvallisuutta sekä kaikkien yhtäläisiä oikeuksia ja mahdollisuuksia, Hanna Katrín Friðriksson sanoo.

Tavoitteena yhteinen julkilausuma

IDAHOT+-foorumin osallistujat keskustelevat monista aiheista, jotka vaikuttavat eurooppalaisten LGBTI-ihmisten elinoloihin. Keskiössä ovat LGBTI-oikeuksiin liittyvä kansainvälinen yhteistyö, maaseudun sateenkaari-ihmisten tilanne, väkivallalta ja kontrollilta suojeleminen, digitaaliset haasteet ja mahdollisuudet sekä osallisuuden lisääminen koulutuksessa ja työelämässä. Lisäksi asialistalla on intersukupuolisten ihmisten tunnustaminen.

Foorumin yhteydessä on määrä allekirjoittaa yleiseurooppalainen julkilausuma, jonka tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä ja edistää sateenkaari-ihmisten suojelua ja osallisuutta kaikkialla Euroopassa.

IDAHOT+

Varsinaista IDAHOT-päivää vietetään 17. toukokuuta sen muistoksi, että Maailman terveysjärjestö (WHO) poisti homoseksuaalisuuden mielenterveyden häiriöiden luettelosta kyseisenä päivänä vuonna 1990.

Vuosittaisen IDAHOT+-foorumin tavoitteena on vahvistaa LGBTI-politiikkaan liittyvää yhteistyötä ja yhteisymmärrystä Euroopan hallitusten, kansainvälisten hallitustenvälisten järjestöjen ja kansalaisjärjestöjen sekä yritysten, korkeakoulujen ja muiden keskeisten sidosryhmien välillä.