Uusi panostus Pohjoismaiden vapaan liikkuvuuden edistämiseksi
Nordiska samarbetsministrar 2024.
Pohjoismaiset yhteistyöministerit tapasivat Pohjoismaiden neuvoston istunnon yhteydessä Reykjavikissa lokakuussa. Kokouksen puheenjohtajana toimi Ruotsin EU-ministeri ja pohjoismainen yhteistyöministeri Jessica Rosencrantz.
Ruotsi on toiminut Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajamaana vuonna 2024, ja yhtenä tärkeimmistä painopistealueista on ollut integroitunut Pohjola ilman rajaesteitä.
Rajaestetyöstä tehtiin vuoden aikana analyysi, joka sisältää useita suosituksia työn tehostamiseksi.
Pohjoismaiset yhteistyöministerit laativat Ruotsin puheenjohtajakaudella myös uuden yhteistyöohjelman vuosiksi 2025–2030. Ohjelma linjaa tulevaa visiotyötä, jonka tavoitteena on tehdä Pohjolasta maailman kestävin ja integroitunein alue vuoteen 2030 mennessä. Uudessa yhteistyöohjelmassa nostetaan liikkuvuus- ja rajaestetyön tavoitetasoa.
”Selkeyttää poliittista omistajuutta”
– Olen erityisen ylpeä siitä, että Ruotsin puheenjohtajakaudella on tehostettu pohjoismaisten rajaesteiden purkamista. Vapaata liikkuvuutta edistävä uusi ohjelma selkeyttää yhteistyöministerien poliittista omistajuutta raja-estetyössä ja luo hyvän perustan integraation vahvistamiselle varsinkin digitalisaatioon liittyvissä asioissa. Vapaan liikkuvuuden lisääntyminen on perusedellytys sille, että Pohjolasta tulee vision mukaisesti maailman kestävin ja integroitunein alue vuoteen 2030 mennessä, sanoo Ruotsin EU-ministeri ja pohjoismainen yhteistyöministeri Jessica Rosencrantz.
Vuosien 2025–2030 yhteistyöohjelmassa todetaan muun muassa, että liikkuvuus- ja rajaestetyössä keskitytään jatkossa suuriin kysymyksiin, joilla on ratkaiseva merkitys Pohjoismaiden keskinäiselle integraatiolle. Poliittista sitouttamista lisätään, ja vapaata liikkuvuutta edistävien toimijoiden välistä yhteistyötä vahvistetaan. Myös tiedotustoimintaa parannetaan.
Kuusivuotinen ohjelma työn tehostamiseksi
Jotta rajaesteitä priorisoitaisiin poliittisesti ja ratkaisujen löytyminen tehostuisi, Pohjoismaat käynnistävät kuusivuotinen vapaan liikkuvuuden ohjelman.
Ohjelmalla pyritään luomaan rajaestetyölle entistä selkeämmät puitteet, vahvistamaan työn poliittista omistajuutta sekä kirkastamaan vastuunjakoa.
Pohjoismaisilla yhteistyöministereillä on jatkossa entistä keskeisempi rooli tässä työssä. Heidän on muun muassa tarkoitus priorisoida ongelma-alueita, jotka ovat erityisen tärkeitä Pohjoismaiden välisen integraation ja Visio 2030 -työn tavoitteiden kannalta. Näin pyritään varmistamaan vahvempi kansallinen sitoutuminen ja tuki. Lisäksi on tarkoitus vahvistaa yhteistyöministerien ja kansallisten ministeriöiden välistä vuoropuhelua, jotta rajaesteasioiden poliittinen painoarvo kasvaisi kaikissa maissa.
Rajaesteneuvostolla jatkossakin keskeinen rooli
Kuusivuotinen ohjelma tuo lisää resursseja myös koordinointiin ja liikkuvuuskysymysten edistämiseen. Ohjelmaa johtaa erityinen ohjelmasihteeristö, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa neuvonta- ja rajaestetyön välisten synergioiden vahvistaminen sekä yhteistyön kehittäminen Pohjoismaiden ministerineuvoston Info Pohjola -neuvontapalvelun ja kolmen rajaneuvontapalvelun välillä.
Vuonna 2014 perustetulla pohjoismaisella rajaesteneuvostolla on jatkossakin keskeinen rooli Pohjoismaiden vapaan liikkuvuuden edistämisessä. Neuvosto pyrkii vauhdittamaan rajaesteiden poistamista ja etsimään niihin ratkaisuja. Lisäksi se jatkaa työtä keskeisillä ongelma-alueilla, jotka pitää ratkaista, jotta Pohjolasta tulisi maailman integroitunein alue.
Rajaesteneuvoston asialistalla olevista aiheista voidaan mainita verotukseen liittyvät kysymykset, sähköisen henkilöllisyyden linkittäminen, digitalisaatio sekä raja-aluetilastot.
Pohjoismaiden ministerineuvoston rajaestetyö tähtää siihen, että Pohjoismaissa olisi mahdollisimman helppoa muuttaa, pendelöidä, opiskella ja harjoittaa yritystoimintaa yli maarajojen ilman pelkoa rajaesteistä tai muista liikkuvuusongelmista.