310. Johan Hultberg (Indlæg)
Fru president! Det finns absolut goda poänger med det här medlemsförslaget, inte minst det som lyftes om säkerhetspolitiken och kabelnätet kring och från de olika havsbaserade vindkraftsparkerna. Ändå har vi i den konservativa gruppen efter en del diskussion landat i att vi kommer att rösta nej till förslaget. Vi tycker inte att det är helt oproblematiskt att vi i Nordiska rådet på det sätt som görs med det här medlemsförslaget ensidigt pekar ut ett kraftslag, i det här fallet havsbaserad vindkraft, och dessutom ensidigt pekar ut ett havsområde.
Den främsta grunden till att vi har landat i att vi kommer att rösta nej är dock att vi menar att det redan pågår väldigt mycket arbete helt i linje med det som det här förslaget handlar om. Det finns exempelvis sedan ett antal år tillbaka ett samarbete mellan de ansvariga systemoperatörerna för transmissionsnäten inom ramen för Baltic Offshore Grid Initiative. Vidare är det värt att nämna att samarbete i Östersjöfrågor främst bör drivas i sammanhang där alla eller åtminstone de allra flesta Östersjöländer är medlemmar, vilket inte är fallet i Nordiska rådet men däremot i EU. EU:s medlemmar med kust mot Östersjön har också ställt sig bakom Baltic Sea Offshore Wind Joint Declaration, som just handlar om ett ökat samarbete kring havsbaserad vindkraft i Östersjön.
Fru president! Vi i den konservativa gruppen ställer oss frågande till vad mervärdet är med det här förslaget. Därför kommer vi att rösta nej.