319. Josua Gabriel Davidsson (Hovedindlæg)
Vi står ved et vendepunkt, og det haster å omstille samfunnet vårt til en bærekraftig framtid, ikke bare for vår egen skyld, men for kommende generasjoner. Noen må ta ansvar, og det skal ikke settes på enkeltpersoner. Det skal settes på dem som faktisk har utslippene. Derfor har vi i UNR skrevet denne resolusjonen som utvalget for et holdbart Norden så har tatt til seg. Den bygger på to kraftige prinsipper: at forurenseren skal betale, og at de ekstra midlene til alle utslippsskatter skal gå til grønn teknologi og til en grønn økonomisk omstilling.
Denne resolusjonen er ikke bare nødvendig for å nå klimamålene, men en modell for hvordan vi kan balansere økonomisk og miljømessig ansvar. Det er avgjørende at vi legger til rette for at både enkeltpersoner og bedrifter kan velge grønne alternativer. Som samfunn må vi stå sammen for å sikre at de som velger grønt, blir belønnet, for å gjøre det rettferdig og for å motivere til holdbare valg.
Det er forståelig at en er skeptisk til en skatteøkning, men folket støtter en slik forandring. En nordisk undersøkelse viste at våre borgere er klare til å gjøre endringer, selv om det betyr høyere skatter og å endre vaner. Rundt halvparten mente at vi trenger en større økonomisk innsats for å bekjempe klimakrisen, selv om det også fører til økt beskatning. Denne resolusjonen handler om å vise en vei framover. Utvalget finner at de nordiske regjeringer bør gå sammen om en felles, ambisiøs beskatning av utslipp av drivhusgasser for å styrke prinsippet om at forurenseren betaler, med henblikk på å styrke den nordiske klimainnsatsen.