367. Stein Erik Lauvås (Hovedindlæg)
Det er hyggelig å få presentere forslag for Nordisk råd – «what’s left of it». Dette forslaget tar utgangspunkt i Ungdommens nordiske råds resolusjon «Styrk transportmulighederne i Norden: verdens mest integrerede region». Ungdommens nordiske råds resolusjon setter fokus på visjonen om at vi skal være verdens mest integrerte region. For å møte statsministernes visjon om at Norden skal være verdens mest bærekraftige og integrerte region innen 2030, bør de nordiske regjeringene jobbe for å bygge ut det eksisterende transportnettet innen alle transportområder i Norden.
For ytterligere å fremme et mer bærekraftig og integrert Norden bør et felles nordisk billettsystem innføres, slik at de som lever og arbeider i Norden, kan reise sømløst i hele regionen. Det skal da gjelde alle transportmidler på land, til sjøs og i luft.
Nå har også interrail fått en liten renessanse i Europa. Togreiser er en god og miljøvennlig mulighet til å oppleve sine naboland og -regioner, og utvalget ønsker bl.a. at et interrailkort gjeninnføres i Norden, liknende slik vi mener det var tidligere. Vi ønsker at det skal dekke hele Norden og gjelde ikke bare på tog, men også på ferjer, båter og busser i de regionene som ikke har jernbanenett til stede. Da blir det et fullintegrert billettsystem der flere kan benytte kollektivtransport, også på feriereiser. Det har også en god bærekraftig side ved seg – at vi kan reise i Norden og bli kjent med hverandre på en bærekraftig og god måte.