380. Heléne Björklund (Main speech)
Fru president! Jag vill börja med att tacka för ett väldigt gott värdskap här på Island. Vi har haft fantastiska dagar och fantastiska debatter och diskussioner, men inte minst fina vänskapliga samtal och riktigt bra arrangemang. Jag vill därför börja med att från hela Nordiska rådet tacka er för värdskapet här.
Jag och Maria Stockhaus tackar för förtroendet att bli valda, och vi ser fram emot att få samarbeta med er och fortsatt bygga vårt unika nordiska samarbete. Det är ju lite tidigt ännu att avtacka Bryndís och Oddný, men så här på förhand vill jag tacka för det arbete ni har gjort under det här året. Ni har innehavt ert presidentskap med den äran och gjort en riktigt fin insats. Maria och jag kommer att ta intryck av det och försöka att vara lika bra.
I detta nu får ni det svenska presidentskapsprogrammet. Vi har satt rubriken Norden tillsammans - nordisk nytta och sammanhållning i en orolig tid. Syftet med programmet är att lyfta fram områden där man särskilt vill påvisa och göra särskilda insatser. Det finns inte utrymme i ett sådant här program för att beskriva allt som vi gör under ett år, men vi har försökt. I vår svenska delegation sitter åtta olika partier. Alla hade väldigt mycket att spela in, och vi hade mycket vi ville fokusera på. Vi kunde inte enas om allt, men vi blev helt överens om att Nordiska rådet under nästa år ska fokusera på sin kärnverksamhet. I enlighet med det uppdrag som vi har fått av våra väljare ska vi sätta fokus på nordisk nytta för våra nordbor i deras vardag och på ytterligare sätt stärka vår gemensamt. Vi vill prioritera fri rörlighet och samarbete över landgränserna, för det är våra bärande element. Människor ska få riktig hjälp i frågor där länderna kan uträtta mer tillsammans än var och en för sig. Vi ska, som vi brukar säga, gå från ord till handling. Då måste vi prioritera de här frågorna.
Nästa rubrik är Gränshinder och ett integrerat Norden. Vår svenska delegation vill att arbetet med att ta bort gränshinder och motverka att nya uppstår. Det arbetet är centralt. Det ska accelerera och sättas högst upp på dagordningen, inte bara i Gränshindergruppen utan i alla utskott och i presidiet. Vi vill jobba för att undanröja gränshinder så att nordborna kan bidra till tillväxt, utveckling och grön omställning över gränserna. Med ett starkare gränsöverskridande samarbete om nordisk infrastruktur och transportfrågor, vilket är viktigt både för den gröna omställningen och för vår säkerhet, ökar mobiliteten i regionen.
Vi vill också jobba med nationell förankring. De nordiska frågorna är också inrikespolitiska frågor, så om vi ska få verkstad måste frågorna som vi pratar om och beslutar om här följas upp i våra respektive parlament. Via Helsingforsavtalet har vi redan verktyg för detta, och dem måste vi använda. För att de nordiska frågorna ska få genomslag måste vi jobba med dem på nationell nivå. Det räcker alltså inte med att vi träffas och gemensamt kommer fram till vad som borde göras av respektive regering, utan vi måste se till att det görs.
Vi har också fokus på sammanhållning. Vi lever i en orolig tid, och sammanhållningen och samarbetet är viktigare än någonsin. De nordiska länderna behöver arbeta för att ytterligare stärka våra mellanfolkliga relationer så att vi tillsammans kan lösa de utmaningar vi har i samhället och hålla samman även i kristider. Det är tydligt att Nordiska rådet måste verka för ett starkare band mellan våra länder och ett närmare samarbete med de baltiska staterna.
Östersjön är viktig för Norden, både för handel och klimat och av säkerhetspolitiska anledningar. Rådet behöver främja samarbetet med länderna runt Östersjön och Arktis samt Europa och såklart fortsätta att stödja Ukraina och den demokratiska oppositionen i Belarus.
Vänner! Se er omkring i det här rummet! Här är vårt unika nätverk, och det ska vi vara väldigt rädda om. Vi vet vem vi kan ringa när vi behöver ta steg framåt i olika frågor. Vi har närhet här trots att vi har en geografisk spridning. Det gäller både oss ledamöter och våra tjänstemän. Vi har en stark gemenskap. Ibland utmanas den, och ibland uppkommer nya gränshinder, men vi kan lösa dem tillsammans. Det är också naturligt att vi ibland är oeniga om att vi är oeniga. Olika vinklar och olika synsätt behövs, nu mer än någonsin förr. Därför behöver vi, alla åtta länder, hålla ihop. Hela Norden behövs; vi bidrar alla. Vi är lika, och vi är olika, och i en orolig tid är det extra viktigt att komma ihåg att vi behöver stärka oss tillsammans.
Med dessa ord vill jag avsluta med att tacka för förtroendet och säga att både jag och Maria och den svenska delegationen ser fram emot att jobba tillsammans även nästa år. Tack!