Ilmastokokous lähestyy: Pohjoismaiden ympäristö- ja ilmastoministereiltä julkilausuma monenvälisyyden tärkeydestä

29.10.25 | Uutinen
Valokuvaaja
Magnus Fröderberg/norden.org

Kuvassa vasemmalta: Magnus Heunicke, Camilla Gunell, Margit Stórá, Sari Multala, Andreas Bjelland Eriksen ja Romina Pourmokhtari.

Pohjoismaiden ympäristö- ja ilmastoministerit antoivat tänään yhteisen julkilausuman kansainvälisen yhteistyön tärkeydestä ympäristöhallinnossa. ”Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikan vakaus ovat täysin riippuvaisia kyvystämme toimia yhdessä kansainvälisesti”, sanoo Suomen ministeri Sari Multala.

Pohjoismaiden ympäristö- ja ilmastoministerien tämänpäiväistä kokousta Tukholmassa hallitsivat keskustelut kansainvälisestä yhteistyöstä. Esityslistalla olivat Brasilian Belémissä järjestettävä YK:n ilmastokokous, Genevessä elokuussa käydyt muovisopimusneuvottelut ja Nairobissa joulukuussa pidettävä YK:n ympäristökokous (UNEA7). 

Tältä pohjalta ministerit vahvistavat yhteisessä julkilausumassa sitoutumisensa monenväliseen yhteistyöhön ja sääntöpohjaiseen maailmanjärjestykseen, jotka ovat edellytyksiä globaalien ympäristökriisien ratkaisemiselle. 

– Ympäristönsuojelu ja ilmastopolitiikan vakaus ovat täysin riippuvaisia kyvystämme toimia yhdessä kansainvälisesti. Samalla elämme epävakaita aikoja, jolloin monenvälisyyteen kohdistuu ennennäkemättömiä paineita. Siksi on tärkeää korostaa monenvälisyyttä yhdessä pohjoismaisten kollegojen kanssa, sanoo Suomen ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala.

– Pohjoismaiden hallitukset ovat vahvasti sitoutuneet edistämään sääntöpohjaista maailmanjärjestystä ja vahvistamaan yhteistyötä monenvälisissä järjestöissä ja instituutioissa, kuten YK:ssa. Olen ylpeä siitä, että Pohjoismaiden ministerineuvosto antaa arvokasta tukea maiden työlle näissä tärkeissä kansainvälisissä prosesseissa, toteaa Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann.

Tehokkaalla monenvälisyydellä varmistetaan se, että ketään ei jätetä jälkeen vihreässä siirtymässä, ja edistetään luottamusta, yhdenvertaisuutta ja jaettua vastuuta globaalissa ympäristöhallinnossa.

Pohjoismainen julkilausuma monenvälisen ympäristöhallinnon vahvistamisesta

Belémin COP30:n pohjoismainen kick-off-tapahtuma

Julkilausumassa korostetaan, että Belémissä järjestettävä COP30-ilmastokokous on ratkaiseva hetki, jolloin maiden on osoitettava sitoutumisensa Pariisin sopimuksen tavoitteisiin. Lisäksi ministerit korostavat Pohjoismaiden kokemuksia vihreän siirtymän ja talouskasvun yhdistämisestä sekä tähdentävät, että ilmaston lämpenemisen rajoittamiseksi 1,5 asteeseen tarvitaan kiireellisiä toimia. 

Kokouksen jälkeen Suomen, Ruotsin, Norjan ja Färsaarten ministerit osallistuvat yhteispohjoismaiseen COP30-aloitustapahtumaan, jonka otsikkona on Ambition, Alliances and Action. Tapahtumassa ministerit keskustelevat tiedemaailman, kansalaisyhteiskunnan ja elinkeinoelämän edustajien kanssa siitä, miten Pohjoismaat voivat edistää rakentavien tulosten saavuttamista maailmanlaajuisissa ilmastoneuvotteluissa. Tapahtuma suoratoistetaan verkossa. 

Ilmastonmuutos on eksistentiaalinen uhka, joten meidän on toimittava nopeasti maapallon, ihmiskunnan ja pitkän aikavälin hyvinvoinnin turvaamiseksi.

Pohjoismainen julkilausuma monenvälisen ympäristöhallinnon vahvistamisesta

Ministerikokousta seurasi yhteiskokous Pohjoismaiden neuvoston Kestävä Pohjola -valiokunnan kanssa. Kokous pidettiin Tukholmassa Pohjoismaiden neuvoston istunnon yhteydessä.