COP30: Nordiske ministre underskriver erklæring om nødvendigheten av multilateralisme

29.10.25 | Nyhet
Fotograf
Magnus Fröderberg/norden.org

Fra venstre: Magnus Heunicke, Camilla Gunell, Margit Stórá, Sari Multala, Andreas Bjelland Eriksen og Romina Pourmokhtari. 

De nordiske klima- og miljøministrene vedtok i dag en felles erklæring om viktigheten av internasjonalt samarbeid om miljøforvaltning. “Beskyttelsen av miljøet og stabiliteten i klimaet avhenger helt og holdent av vår evne til å stå sammen internasjonalt”, sier Finlands minister Sari Multala.

Diskusjoner om internasjonalt samarbeid dominerte på dagens møte mellom de nordiske klima- og miljøministrene i Stockholm. Både FNs kommende klimaforhandlinger i Belém i Brasil, plastforhandlingene i Genève i august i år og FNs miljøforsamling i Nairobi (UNEA7) i desember sto på dagsordenen. 

På bakgrunn av dette bekreftet ministrene sitt engasjement i multilateralt samarbeid og en regelbasert internasjonal orden som forutsetning for å løse de globale miljøkrisene, i en felles erklæring. 

 

– Vernet av miljøet og stabiliteten i klimapolitikken vår er helt avhengig av vår evne til å handle sammen internasjonalt. Samtidig lever vi i usikre tider der multilateralismen er under et press vi aldri har sett før. Derfor er det viktig å understreke dette sammen med mine nordiske kolleger i en felles uttalelse, sier Sari Multala, Finlands klima- og miljøminister.

 

– Regjeringene i de nordiske landene er alle sterkt engasjert i å fremme en regelbasert internasjonal orden og i å styrke samarbeidet i de multilaterale organisasjonene og institusjonene, blant dem FN. Jeg er stolt av at Nordisk ministerråd yter verdifull støtte til landenes arbeid i disse viktige internasjonale prosessene, sier Karen Ellemann, Nordisk ministerråds generalsekretær.

 

Effektiv multilateralisme sikrer at ingen blir tilsidesatt i omstillingen, og fremmer tillit, likhet og delt ansvar i den globale miljøstyringen. 

The Nordic Declaration on reinforcing multilateral environmental governance

COP30 i Belém og fellesnordisk kickoff

I erklæringen framheves COP30 i Belém som et avgjørende tidspunkt for å vise fortsatt engasjement i målene i Parisavtalen. Dessuten framhever ministrene de nordiske erfaringene med å kombinere grønn omstilling og økonomisk vekst, og de understreker at det er nødvendig å handle raskt for å begrense den globale oppvarmingen til 1,5° C. 

Etter møtet deltar ministrene fra Finland, Sverige, Norge og Færøyene i en fellesnordisk COP30-kickoff med tittelen Ambisjon, allianser og handling. Her vil ministrene i dialog med aktører fra forskning, sivilsamfunn og næringsliv diskutere hvordan de nordiske landene kan bidra til konstruktive resultater i de globale klimaforhandlingene. Arrangementet strømmes direkte.

Klimaendringer utgjør en eksistensiell trussel, og derfor er vi nødt til å handle raskt til gagn for planeten, menneskeheten og velstanden på lang sikt.

Nordic Declaration on reinforcing multilateral environmental governance

Møtet ble etterfulgt av en konsultasjon med Nordisk råds utvalg for et bærekraftig Norden. Møtet ble avholdt i Stockholm under Nordisk råds sesjon