COP30: Nordiska ministrar underskriver deklaration om nödvändigheten av multilateralism
Från vänster: Magnus Heunicke, Camilla Gunell, Margit Stórá, Sari Multala, Andreas Bjelland Eriksen och Romina Pourmokhtari.
Diskussioner om internationellt samarbete dominerade vid dagens möte mellan de nordiska klimat- och miljöministrarna i Stockholm. Både FN:s förestående klimatförhandlingar i Belém, Brasilien, plastförhandlingarna i Genève i augusti och FN:s Miljöförsamling i Nairobi (UNEA7) i december fanns på dagsordningen.
Mot denna bakgrund bekräftade ministrarna i en gemensam deklaration sitt engagemang i multilateralt samarbete och en regelbaserad internationell ordning som förutsättning för att lösa de globala miljökriserna.
- Skyddet av vår miljö och stabiliteten i vår klimatpolitik är helt beroende av vår förmåga att agera tillsammans internationellt. Samtidigt lever vi i osäkra tider där multilateralismen är under ett aldrig tidigare skådat tryck. Det är därför viktigt att betona detta tillsammans med mina nordiska kollegor i ett gemensamt uttalande, säger Sari Multala, Finlands klimat- och miljöminister
- Regeringarna i de nordiska länderna har alla ett starkt engagemang i att främja den regelbaserade internationella ordningen och i att förstärka samarbetet i de multilaterala organisationerna och institutionerna, härunder FN. Jag är stolt över att Nordiska ministerrådet erbjuder värdefullt stöd till ländernas arbete i dessa viktiga internationella processer, säger Karen Ellemann, Nordiska ministerrådets generalsekreterare.
Effektiv multilateralism säkerställer att ingen blir efter i omställningen, och främjar tillit, jämlikhet och delat ansvar i den globala miljöstyrningen.
COP30 i Belém och gemensam nordisk kick-off
I deklarationen framhävs COP30 i Belém som en avgörande tidpunkt för att visa fortsatt engagemang i Parisavtalets mål. Dessutom framhäver ministrarna de nordiska erfarenheterna av att kombinera grön omställning och ekonomisk tillväxt och understryker nödvändigheten av snabb handling för att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C.
Efter mötet deltar ministrarna från Finland, Sverige, Norge och Färöarna i den gemensamma nordiska COP30 kick-offen med titeln Ambition, allianser och handling. Här kommer ministrarna, i dialog med aktörer från forskning, civilsamhälle och näringsliv, att diskutera hur de nordiska länderna kan bidra till konstruktiva resultat i de globala klimatförhandlingarna. Evenemanget livestreamas.
Klimatförändringar utgör ett existentiellt hot, och därför är vi tvungna att agera snabbt till gagn för planeten, mänskligheten och det långsiktiga välståndet.
Nordiska ministerrådet på COP30
Mötet följdes av en konsultation med Nordiska rådets utskott för ett hållbart Norden. Mötet hölls i Stockholm under Nordiska rådets session.