COP30: Nordiske ministre underskriver deklaration om nødvendigheden af multilateralisme

29.10.25 | Nyhed
Fotograf
Magnus Fröderberg/norden.org
De nordiske klima- og miljøministre vedtog i dag en fælles deklaration om vigtigheden af internationalt samarbejde om miljøforvaltning. “Beskyttelsen af vores miljø og stabiliteten i vores klima afhænger helt og aldeles af vores evne til at stå sammen internationalt”, siger Finlands minister Sari Multala.

Diskussioner om internationalt samarbejde dominerede ved dagens møde mellem de nordiske klima- og miljøministre i Stockholm. Både FN's forestående klimaforhandlinger i Belém, Brasilien, plastforhandlingerne i Genève tilbage i august og FN’s Miljøforsamling i Nairobi (UNEA7) til december var på dagsordenen. 

På denne bagrund bekræftede ministrene deres engagement i multilateralt samarbejde og en regelbaseret international orden som forudsætning for at løse de globale miljøkriser, i en fælles deklaration. 

 

- Skyddet av vår miljö och stabiliteten i vår klimatpolitik är helt beroende av vår förmåga att agera tillsammans internationellt. Samtidigt lever vi i osäkra tider där multilateralismen är under ett aldrig tidigare skådat tryck. Det är därför viktigt att betona detta tillsammans med mina nordiska kollegor i ett gemensamt uttalande, siger Sari Multala, Finlands Klima- og miljøminister

 

- Regeringerne i de nordiske lande har alle et stærkt engagement i at fremme den regelbaserede internationale orden og i at styrke samarbejdet i de multilaterale organisationer og institutioner, herunder FN. Jeg er stolt over, at Nordisk Ministerråd yder værdifuld støtte til landenes arbejde i disse vigtige internationale processer, siger Karen Ellemann, Nordisk Ministerråds Generalsekretær.

Effektiv multilateralisme sikrer, at ingen bliver ladt tilbage i omstillingen, og fremmer tillid, lighed og delt ansvar i den globale miljøstyring. 

The Nordic Declaration on reinforcing multilateral environmental governance

COP30 i Belém og fælles nordisk kick-off

I deklarationen fremhæves COP30 i Belém som et afgørende tidspunkt til at vise fortsat engagement i Parisaftalens mål. Desuden fremhæver ministrene de nordiske erfaringer med at kombinere grøn omstilling og økonomisk vækst, og understreger nødvendigheden af hurtig handling for at begrænse den globale opvarmning til 1,5°C. 

Efter mødet deltager ministrene fra Finland, Sverige, Norge og Færøerne i den fælles nordiske COP30 kick-off med titlen Ambition, Alliancer og Handling. Her vil ministrene, i dialog med aktører fra forskning, civilsamfund og erhvervsliv, diskutere hvordan de nordiske lande kan bidrage til konstruktive resultater i de globale klimaforhandlinger. Eventet live-streames. 

Klimaændringer udgør en eksistentiel trussel, og derfor er vi nødt til at handle hurtigt til gavn for planeten, menneskeheden og den langsigtede velstand.

Nordic Declaration on reinforcing multilateral environmental governance

Mødet blev efterfulgt af en konsultation med Nordisk Råds udvalg for et holdbart Norden. Mødet blev holdt i Stockholm under Nordisk Råds Session.