Pohjoismaiden neuvosto koolla Oslossa 15.–16. syyskuuta
Kuva Norjan parlamentin käytäviltä.
Tänä syksynä aloittaa toimintansa Pohjoismaiden ja Baltian maiden yhteinen tekoälykeskus New Nordics AI, joka on saanut rahoitusta Pohjoismaiden ministerineuvostolta. Keskus auttaa nopeuttamaan tekoälyn käyttöönottoa julkisella ja yksityisellä sektorilla sekä edistää maiden ja toimialojen välistä innovointia ja yhteistyötä strategisen johtamisen, tiiviin koordinoinnin ja yhteisen arvopohjan avulla.
Miten Pohjoismaista tulee tekoälyn edelläkävijöitä? Tämä on pääaiheena Pohjoismaiden neuvoston syyskuun kokouksissa Oslossa. Kokouksia isännöi Norjan parlamentti suurkäräjät, jossa Norjan digitalisaatioministeri Karianne Tung avaa keskustelun siitä, mitä tekoälyvallankumous vaatii pohjoismaisilta poliitikoilta. Keskustelussa kuullaan alustuksia elinkeinoelämän edustajilta sekä Pohjoismaiden neuvoston hyvinvointivaliokunnan ruotsalaiselta puheenjohtajalta Eva Lindhiltä.
Oslon-vierailu keskittyy Pohjoismaiden neuvoston valiokuntien ja puheenjohtajiston työskentelyyn. Niiden käsiteltävänä on ehdotuksia ja suosituksia, joista on määrä äänestää Pohjoismaiden neuvoston istunnossa Tukholmassa lokakuussa. Ennen puheenjohtajiston ja valiokuntien kokouksia neuvoston jäsenet tapaavat puolueryhmissä, joissa puoluetoverit eri Pohjoismaista keskustelevat poliittisista kysymyksistä.