Detta innehåll är inte tillgängligt på ditt valda språk, vi visar det på Norwegian Bokmål.

Nordisk råd møtes 15.–16. september i Oslo

12.09.25 | Nyhet
Fotograf
Stine Østby/Norden.org

I gangene på det norske Stortinget.

Kunstig intelligens står på dagsordenen når politikere fra hele Norden møtes i Oslo for å drøfte felles nordiske løsninger.

Et nordisk-baltisk KI-senter, «New Nordics AI» lanseres denne høsten med støtte fra Nordisk ministerråd. Senteret skal bidra til at både offentlig og privat sektor raskere tar i bruk KI, og vil stimulere til innovasjon og samarbeid på tvers av land og sektorer med strategisk lederskap, tett koordinering og felles verdigrunnlag. 

 

Hvordan kan Norden bli ledende på kunstig intelligens? Det er hovedtemaet for fellesmøtet når Nordisk råd samles i Oslo. Stortinget står vert for møtene hvor den norske digitaliseringsministeren Karianne Tung innleder snakken om hva KI-revolusjonen kan kreve av nordiske politikere, med innlegg fra både representanter fra næringslivet og lederen av Nordisk råds velferdsutvalg, riksdagsmedlem Eva Lindh fra Sverige. 

 

Besøket i Oslo handler først og fremst om Nordisk råds arbeid i fagutvalgene og i presidiet, som møtes for å behandle forslag og anbefalinger som skal til votering på Nordisk råds sesjon i Stockholm i Oktober. I forkant møtes rådsmedlemmene også i partigrupper, der partifeller på tvers av Norden samles for å diskutere kommende politiske saker.