267. Anna Starbrink (Indlæg)

President! Från Mittengruppens sida står vi bakom förslaget om en nordisk försvarskommission. Vi har länge argumenterat för att vi Nordiska rådet behöver fördjupa och utveckla vårt samarbete kring de säkerhetspolitiska och försvarspolitiska frågorna.

Säkerhetspolitiken är helt central för oss, vilket denna session tydligt har präglas av. Vi har diskuterat Arktis, vi har pratat om Östersjön och vi har glatts åt att vi för första gången har samlats i session när alla nordiska länder är allierade i Nato.

Precis som Helge sa har vi många fina rapporter, analyser och kommissioner på nationell nivå i våra länder, men det saknas en gemensam nordisk grund att stå på. Den behöver vi bygga. Det är dags att vi skaffar oss en gemensam nordisk kommission med en stark parlamentarisk förankring och med ett nordiskt mandat. Jag vill därför att vi bifaller förslaget.

Information

Talenummer
267
Type
Indlæg
Status
Waiting for transcription
Dato