372. Kim Aas (Indlæg)
Tak for ordet. Vi står over for en alvorlig tid med hensyn til den nordiske sikkerhed med trusler om kriser og potentielle militære konflikter. Der er behov for, at vi styrker det nordiske samarbejde om sikkerhed og om beredskab, både militært og civilt. Med Sveriges og Finlands medlemskab af NATO åbnes nye muligheder for at uddybe dette samarbejde.
For effektivt at kunne imødegå sikkerhedstruslen skal vi sikre, at den civile infrastruktur såsom jernbaner, havne, vejnet, elforsyning og digitale tjenester er robust og veludviklet. Der er behov for en større koordinering af transport og infrastruktur, både i fredstid og i potentielle krisesituationer. Det er positivt, og vi opfordrer de nordiske regeringer til at arbejde videre med disse spørgsmål og redegøre for, hvordan man kan arbejde videre med dette.
Den Socialdemokratiske Gruppe støtter medlemsforslaget og vil stemme ja. Samtidig mener vi selvfølgelig, at et nordisk transportministerium på langt sigt vil være den bedste mulighed og den bedste løsning for at få en konkret måde at arbejde med det her område på. Tak for ordet.