Ylipaino lisääntyy ja ruokavalio huononee – uudet pohjoismaiset seurantatiedot kertovat huolestuttavista suuntauksista
Pohjoismaisen NORMO 2025 -elintapatutkimuksen raportti antaa huolestuttavan tilannekuvan pohjoismaalaisten terveyskäyttäytymisestä ja terveystilanteesta: 56 % pohjoismaisista aikuisista ja joka viides lapsi on ylipainoinen tai lihava.
”Pohjoismaiden väestöstä on tulossa paikoillaan istuvaa ja ylipainoista. Vietämme liikaa aikaa näyttöjen ääressä ja syömme epäterveellistä ja kestävän kehityksen vastaista ruokaa”, sanoo Pohjoismaiden ministerineuvoston pääsihteeri Karen Ellemann.
Hedelmien, vihannesten ja täysjyvän saanti vähenee, kun taas runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden saanti lisääntyy.
Raportista ilmenee useita suuntauksia, jotka ovat yhteisiä kaikille Pohjoismaille. Hedelmien, vihannesten ja täysjyvän saanti vähenee, kun taas runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden saanti lisääntyy. Energiajuomien kulutus on lisäksi kaksinkertaistunut kuluneen vuosikymmenen aikana, mikä lisää unihäiriöiden, mielenterveysongelmien ja keskittymisvaikeuksien riskiä.
Terveyskäyttäytymisen sosiaalinen eriarvoisuus on edelleen suurta. Alemman koulutustason ryhmien kyselyvastaukset kertovat kaikissa Pohjoismaissa muita huonommasta ruokavaliosta ja suuremmasta ylipainosta ja lihavuudesta. NORMO 2025 -työtä on johtanut Tanskan teknillisen yliopiston vanhempi erityisasiantuntija Sisse Fagt.
”Ruokatottumusten heikkeneminen ja lihavuuden lisääntyminen on vakava asia. Toivon NORMO 2025:n kohdistavan huomiota osa-alueisiin, joilla päättäjiemme tulisi ryhtyä toimiin”, Fagt kommentoi uusimman elintapatutkimuksen tuloksia.
Toivon NORMO 2025:n kohdistavan huomiota osa-alueisiin, joilla päättäjiemme tulisi ryhtyä toimiin
Pohjoismaisia muutostoimia
Pohjoismaiden ministerineuvostolla on käynnissä useita toimia kehityksen kääntämiseksi. NORMO 2025 on osa vuonna 2023 julkistettujen pohjoismaisten ravitsemussuositusten (NNR2023) seurantaa. NNR2023 on pohjoismainen lippulaivahanke, joka luo perustan Pohjoismaiden ja Baltian maiden kansallisille ravitsemus- ja ruokasuosituksille. Vuonna 2026 aloitetaan myös mittava panostus, jonka tavoitteena on saada nuoret vähentämään kofeiinipitoisten juomien käyttöä.
”Ministerit ovat asettaneet terveys- ja elintarvikealalla selkeät tavoitteet, joilla pyritään parantamaan Pohjoismaiden kansanterveyttä sekä edistämään kestävää ja terveellistä ruoankulutusta”, Karen Ellemann sanoo.
Raportin keskeiset havainnot
- Hedelmien, vihannesten ja täysjyvän saanti on vähentynyt, kun taas runsaasti sokeria sisältävien elintarvikkeiden saanti lisääntyy.
- 56 % pohjoismaisista aikuisista ja joka viides lapsi on ylipainoinen tai lihava, mikä on enemmän kuin vuonna 2014.
- Energiajuomien kulutus on yli kaksinkertaistunut kuluneen vuosikymmenen aikana, ja eniten kulutustaan ovat lisänneet nuoret aikuiset.
- Alkoholinkulutus sekä tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö on pysynyt vakaana, mutta se on yhä suurta.
- Fyysinen aktiivisuus jää alle suositusten jopa kolmasosalla pohjoismaisista aikuisista.
- Terveyskäyttäytymisen sosiaalinen eriarvoisuus on edelleen ilmeistä. Alemman koulutustason ihmisillä on kyselyvastausten mukaan huonompi ruokavalio, yleisemmin ylipainoa ja lihavuutta sekä suurempi nikotiinin ja alkoholin käyttö verrattuna korkeammin koulutettuihin.