Økende overvekt og dårligere kost: Nye nordiske monitoreringsdata viser urovekkende trender for Norge

02.12.25 | Nyhet
NORMO 2925 launch
Fotograf
Andreas Omvik, norden.org
I dag lanseres det en ny rapport som gir et urovekkende bilde av vaner i de nordiske landene: Vi spiser for dårlig og for mye, vi beveger oss for lite, og overvekten øker. Rapporten framhever at det er behov for kraftigere tiltak for å endre nordboernes atferd i en sunnere og mer bærekraftig retning.

Rapporten Nordisk Monitorering (NORMO 2025) gir et statusbilde av nordboeres atferd og av helsesituasjonen. Det er et urovekkende bilde som kommer fram: 56 % av de voksne og ett av fem barn i Norden har overvekt eller fedme.


“Vi er i ferd med å bli en stillesittende og overvektig nordisk befolkning som tilbringer altfor mye tid foran skjermer, samtidig som vi spiser usunn og ikke bærekraftig mat,” sier Karen Ellemann, generalsekretær for Nordisk ministerråd.

Inntaket av frukt, grønnsaker og fullkorn minker, mens inntaket av mat med høyt sukkerinnhold øker.

NORMO2025

Rapporten viser flere gjennomgående tendenser for alle de nordiske landene. Inntaket av frukt, grønnsaker og fullkorn minker, mens inntaket av mat med høyt sukkerinnhold øker. Dessuten er inntaket av energidrikker fordoblet i løpet av det siste tiåret, noe som kan føre til søvnvansker, mentale helseproblemer og konsentrasjonsvansker.


Den sosiale ulikheten i atferd er fortsatt stor. I alle nordiske land har grupper med lavere utdanningsnivå rapportert dårligere kosthold og høyere grad av overvekt og fedme.
Sisse Fagt, seniorrådgiver ved Danmarks Tekniske Universitet, har ledet arbeidet med NORMO 2025.


“Det er alvorlig at vi ser en utvikling mot dårligere kostvaner og økt overvekt. Mitt håp er at NORMO 2025 kan sette fokus på områdene der beslutningstakerne våre bør handle”, sier Sisse Fagt om de nyeste resultatene i NORMO 2025.

Mitt håp er at NORMO 2025 kan sette fokus på områdene der beslutningstakerne våre bør handle

Sisse Fagt, seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet

Nordiske innsatser for endring

Nordisk ministerråd har flere innsatser i gang for å endre utviklingen. NORMO 2025 er del av en oppfølging av De nordiske ernæringsanbefalingene 2023 (NNR2023), som er et nordisk flaggskipsprosjekt og bakgrunnen for de nordiske og baltiske landenes nasjonale retningslinjer og kostråd. I 2026 starter også en større innsats for å redusere inntaket av koffeinholdige drikker blant unge.


”Ministrene har satt som tydelige målsetninger for helse- og matsektorene at vi skal bidra til bedre folkehelse i Norden og et sunt og bærekraftig matforbruk”, sier Karen Ellemann.

Nøkkelresultater fra rapporten

• Inntaket av frukt, grønnsaker og fullkorn har gått ned, mens inntaket av mat med høyt sukkerinnhold øker. 

• 56 % av nordiske voksne og 1 av 5 barn har overvekt eller fedme, en økning siden 2014. 

• Inntaket av energidrikker er mer enn fordoblet i løpet av det siste tiåret, med størst økning blant unge voksne. 

• Bruken av alkohol, tobakk og nikotinprodukter er stabil, men fortsatt høy. 

• Opptil en tredjedel av nordiske voksne når ikke de anbefalte nivåene av fysisk aktivitet. 

• Den sosiale ulikheten i atferd er fortsatt tydelig. Personer med lavere utdanningsnivå rapporterer dårligere kosthold, høyere forekomst av overvekt og fedme og mer bruk av nikotin og alkohol sammenlignet med dem med høyere utdanningsnivå.