Karen Ellemann – Generalsekretær for Nordisk Ministerråd

Karen Ellemann

Fotograf
Jens Honore / Norden.org
Karen Ellemann fra Danmark er generalsekretær for Nordisk Ministerråd og tiltrådte stillingen den 1. januar 2023.

Med en stærk politisk baggrund og en dyb forankring i det nordiske samarbejde arbejder hun for at gøre samarbejdet endnu mere relevant og handlekraftigt i en tid præget af globale udfordringer.

Ellemann var medlem af det danske Folketing fra 2007 til 2022 og har bestridt en række ministerposter, herunder minister for nordisk samarbejde, fiskeri og ligestilling, social- og indenrigsminister samt miljøminister. Derudover har hun været aktiv i Nordisk Råd og været formand for Foreningen Norden i Danmark.

Som generalsekretær har hun en klar ambition om at styrke det nordiske samarbejde, så det både skaber konkrete resultater i landene og fastholder Norden som en global foregangsregion. Hun arbejder for at Nordisk Ministerråd spiller en central rolle i den grønne omstilling samt styrket mobilitet og fri bevægelighed i regionen. Norden skal ligge i front inden for digitalisering og nye teknologiske løsninger og have stærkt fokus på børn og unge som fremtidens bærere af det nordiske samarbejde. Unges muligheder for at engagere sig på tværs af landegrænser skal styrkes, så de får bedre adgang til uddannelse og job i hele Norden og oplever sig som en del af et stærkt og åbent fællesskab.

Nordisk Ministerråd under Karen Ellemann arbejder for, at Norden fortsat er en region præget af tillid, åbenhed og fælles løsninger – samtidig med at beredskabet styrkes i en stadig mere uforudsigelig verden.