Beredskap och konkurrenskraft i fokus när statsministrarna möttes
I mötet deltog EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Hon prisade det nordiska samarbetet, inte minst för stödet till Ukraina, både på presskonferensen efter mötet och i sitt tal inför Nordiska rådet senare på dagen i den svenska riksdagen.
- Jag tänker på de nordiska länderna som polstjärnan i Europa, eftersom ni ofta visar vägen inom beredskap, sade Ursula von der Leyen.
Också Finlands statsminister Petteri Orpo, som är ordförande för de nordiska statsministrarna under 2025, lyfte betydelsen av samarbete, både när det gäller beredskapsfrågor och konkurrenskraft.
- Vi vet att små länder måste arbeta tillsammans för att stå starkare, sade Petteri Orpo.
Stöd för vision 2030
Statsministrarna möttes i samband med Nordiska rådets session i Stockholm. Också Nordiska ministerrådets generalsekreterare Karen Ellemann deltog i mötet, där statsministrarna återigen bekräftade sin ambition att arbeta för målen i den nordiska visionen: att Norden ska vara värdens mest hållbara och integrerade region 2030.
På eftermiddagen deltog statsministrarna i ett toppmöte med Nordiska rådet. Under toppmötet hade rådets medlemmar möjlighet att ställa frågor direkt till statsministrarna. En lång rad olika teman lyftes, bland annat en eventuell revidering av Helsingforsavtalet, även kallat den nordiska grundlagen.